خلاقانه بررسی کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی از تحلیل تا اجرا آژانس نوآوری رسام

اگر هدفتان کسب رتبه و جایگاه بالا در نتایج جست‌وجو است، تحقیق کلمات کلیدی به شما نشان می‌دهد که کاربران چه عباراتی را بیشتر جست‌وجو می‌کنند. سپس با درج این کلمات در محتوا و صفحات سایت می‌توانید آمار و کلیک بیشتری بگیرید. او به دنبال رسیدن به راه حلی است که شما ارائه نمی‌دهید و به جای آن تبلیغ محصولی را می‌کنید که مورد نیازش نیست. Search intent مشخص می‌کند که آیا کلمه کلیدی انتخابی شما، با محتوایی که قرار است تولید کنید، تناسب دارد یا نه. در غیر این صورت، نباید اصرار داشته باشید که به خاطر پیدا کردن این کلمه کلیدی در ابزارهای جستجوی keyword، باید حتماً محتوایی درباره آن در وب سایت منتشر شود. تحقیق کلمات کلیدی شامل فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب عبارات برای هدف‌گذاری در سئو و اولین قدم برای تدوین استراتژی است.

تحقیق برای به دست آوردن کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ (Keyword Research) مهم‌ترین قدم، پیش از آغاز تولید محتواست. شما باید بدانید چه کلمات کلیدی در صنعت‌تان بیش از سایر کلمات جستجو می‌شوند و سپس، روی همان کلیدواژه‌ها شروع به تولید کردن محتواهای جذاب و باارزش کنید. ابزار Keyword Tool مرجع اصلی آمار جستجوی کلمات نیست و اطلاعات خود را از همان کیورد پلنر دریافت می‌کند. با وارد کردن یک عبارت، ترکیب آن با عبارات رایج ایجاد شده و پیشنهادات مرتبط با هرکدام در اختیار ما قرار داده می‌شود. همچنین می‌توانیم لیست کاملی از این کلمات کلیدی را به صورت یک فایل اکسل دانلود کنیم.

این ابزار در ابتدا برای کمک به تبلیغ‌کنندگان Google Ads طراحی شد، اما به دلیل دقت بالا و اطلاعات مفیدی که ارائه می‌دهد، به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سئو هم تبدیل شده است. کلمات کلیدی بلند عباراتی هستند که از سه کلمه یا بیشتر تشکیل می‌شوند. هدف استفاده از این کلمات، جذب کاربرانی است که دقیقاً می‌دانند به‌دنبال چه چیزی هستند. این کلمات با وجود این‌که جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را به‌وضوح مشخص می‌کنند. با این حال، این نوع کلمات بسیار رقابتی‌اند و برای دستیابی به رتبه‌های بالا در نتایج جستجو، معمولاً نیاز به صرف هزینه قابل‌توجهی دارند.

به عنوان مثال کسب و کاری که در حال حاضر رتبه یک گوگل قرار دارد به قولی چند پیراهن بیشتر از ما پاره کرد است. پس با بررسی سایت رقبا در بخش‌های زیر می‌توان به ایده‌های جذابی رسید. برای مثال “درد دست” و “دست درد” هر دو یک مفهوم را دارد اما پس از بررسی هر دو کلمه کلیدی در کیورد پلنر مشاهده شد که درد دست جستجوی بالاتری دارد. در حال حاضر “درد دست” ماهانه به صورت میانگین 260 بار جستجو می‌شود در حالی که “دست درد” میانگینی برابر با 170 دارد. ارتباط موضوعی کلمات کلیدی با کسب‌ و کار، عاملی حیاتی در جذب مخاطبان هدفمند است. کلمات کلیدی انتخابی می‌ بایست به طور مستقیم با محصولات، خدمات یا محتوا و اهداف مشخص‌ شده کسب‌ و کار هم‌ راستا باشند.

اگر بتوانید از انواع کلمه کلیدی مرتبط و باکیفیت با رقابت کمتر در سایت خود استفاده کنید، احتمال این که افرادی که وارد سایت شما می‌شوند، به مشتری تبدیل شوند، فوق‌العاده بیشتر است. بعد از جمع‌آوری لیستی از کلمات کلیدی، باید آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. برای این کار به فاکتورهایی مثل حجم جستجو، سطح رقابت و نیت جستجوی کاربر توجه کنید. بهتر است ابتدا روی کلماتی تمرکز کنید که حجم جستجوی مناسبی دارند و رقابت کمتری دارند، سپس به سراغ کلمات پررقابت‌تر بروید. در نتیجه شما به عنوان صاحب وب سایت موظف هستید، به صورت دوره ای برای تحقیق کلمات کلیدی اقدام کنید. به این ترتیب می توانید لیستی از عبارات جدید را پیدا کنید، کلمات کلیدی منسوخ شده را شناسایی کرده و در نهایت نیز جایگاه و رتبه خود را با هر کلمه مشخص کنید.

با این ابزار می‌توانید به‌راحتی کلمات کلیدی جدید کشف کنید، استراتژی رقبا را بررسی کنید و عملکرد محتوای خود را در موتورهای جستجو بسنجید. اگر شما در ابتدای راه هستید و به دنبال ابزاری ساده برای تحقیق کلمات کلیدی هستید، ابزارهای رایگان مانند Google Keyword Planner و Google Search Console می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. با این حال، اگر شما به دنبال تحلیل‌های دقیق‌تر و پیشرفته‌تر هستید، ابزارهای پولی مانند Ahrefs، Mangools KWFinder و Moz Keyword Explorer امکانات بیشتر و دقیق‌تری را به شما ارائه می‌دهند. در نهایت، انتخاب ابزار مناسب بستگی به سطح نیاز شما، حجم تحقیقاتی که باید انجام دهید و بودجه‌ای که برای تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی در نظر گرفته‌اید دارد. امکانات جت سئو بسیار فراتر از تحقیق کلمات کلیدی بوده و ابزارهایی برای تحلیل وضعیت سئو، تخمین میزان بازدید رقبا، شناسایی مشکلات فنی سایت، تحلیل لینک سازی خارجی و … را نیز به شما ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی به مجموعه‌ ای از فناوری‌ ها اطلاق می‌ شود که به ماشین‌ ها این امکان را می‌ دهد که به‌ طور خودکار از داده‌ ها یاد بگیرند، تصمیم بگیرند و حتی در برخی مواقع، با انسان‌ ها تعامل کنند. عنوان صفحات فرود، تیترهای مربوط به محتوای تبلیغاتی، جملاتی که در بالای هر صفحه نمایش داده می‌شوند و حتی لغات موجود در  نامک (URL) هر لینک، در ترغیب کاربران به کلیک روی آن، مؤثراند. پیش از شناخت تکنیک‌های افزایش CTR، آشنایی با انواع عوامل مؤثر بر نرخ کلیک در کسب‌وکارتان، شما را در مسیر موفقیت تبلیغاتی قرار می‌دهد. در شهرهایی مانند مشهد، توجه به کلمات کلیدی محلی مانند “سئو سایت در مشهد” می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد. در این شرایط، شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را خیلی بهتر و بیشتر بفروشید. اگر هر سوال دیگری درباره نحوه پیدا کردن و استفاده از کلمات کلیدی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما سریعاً به شما پاسخ دهند.

کلمات کلیدی کوتاه، که با عنوان «کلمات کلیدی اصلی» یا «Head» نیز شناخته می‌شوند، عبارات یک یا دو کلمه‌ای پرجستجو هستند. این کلمات معمولاً در جستجوهای عمومی استفاده می‌شوند و به دلیل حجم بالای جستجو، می‌توانند ترافیک زیادی ایجاد کنند. واژه‌هایی مانند «فوتبال»، «تبلت»، «کاغذ دیواری»، «لباس» و «سفر» نمونه‌هایی از این دسته‌اند. البته بعضی متخصصان، معیار این دسته‌بندی را میزان جستجوی کلمات توسط کاربران در نظر می‌گیرند. برای مثال این صفحه برای کلیدواژه «کلمه کلیدی چیست؟» نوشته شده است؛ کاربر برای درک مفهوم «کلمه کلیدی» این عبارت را جستجو می‌کند و گوگل این صفحه را در نتایج به او نشان می‌دهد. در این بخش به معرفی برخی از ابزارهای سختی کلمات کلیدی می‌پردازیم که می‌توانند به شما کمک کنند تا از رقابت در کلمات کلیدی مختلف مطلع شوید و تصمیمات بهتری بگیرید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. من پدرام موسوی هستیم یک متخصص سئو و ساخت اپلیکیشن تحت موبایل و دسکتاپ و وب هستم. فراموش نکنید که این فرآیند یک کار پیوسته و زمان‌بر است و باید همیشه به روز باشید تا بتوانید از رقبای خود جلو بیفتید. همچنین زی لایسنس دارای سرویس های بسیار دیگری است که میتوانید با ورود به صفحه موردنظر هر سرویس مزایای هر سرویس را مشاهده نمایید. با لایسنس گذاری بر روی محصولات، این امکان فراهم می‌شود که مالکیت و کنترل محصولات را حفظ کنید و اجازه استفاده از آنها را به دیگران بدهید.

این به چه معناست؟ در مقالهٔ «بازاریابی موتورهای جست‌وجو چیست و چه تفاوتی با سئو دارد»، به تبلیغات در گوگل اشاره کردیم. نیت و قصد کاربر از جست‌وجوی برخی کلمه‌ها تجاری است؛ یعنی می‌خواهد محصول یا خدمتی را بخرد. چرا این بخش صفحهٔ نتایج بسیار مفید است؟ چون بدون اینکه از ابزارها استفاده کنید، به تمام کلمات فرعی و مرتبط با عبارت اصلی دست پیدا می‌کنید. تا بتوانید با گروه و تیمی کار کنید که از همان ابتدا محتوایی بر مبنای کلمه کلیدی ایجاد کنند. نه اینکه بعد از تمام شدن محتوا، در بخش‌های مختلف آن کلمه کلیدی را بگنجانند.

همینطور برخی از این روش ها به تنهایی کافی نیستن و بررسی یک روش به تنهایی میتونه به جای اینکه اثر مثبت بذاره اثر منفی روی انتخاب کلمات و عملکرد شما در سئو داشته باشه. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست می‌آورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... قیمت محصول یکی از مهم‌ترین مواردیه که کاربر دوست داره بدونه و جست‌وجو می‌کنه. از اونجایی که قصد کاربر از جست‌وجوی «خرید محصول» و «قیمت محصول» تقریباً یکیه، اون رو می‌تونین اصلی در نظر بگیرین. کارشناس ارشد بازاریابی محتوایی یکتانت که فعالیت خود را با تولید محتوای متنی آغاز کرده است.رضا نه‌تنها به نوشتن، بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارد؛ معتقد است انسان باید تشنه یادگیری باشد.

برای مطمئن شدن، بهتر است که همان کلمه را در گوگل به تنهایی جستجو کنید. سپس ببینید وب سایت هایی که در نتایج گوگل نشان داده میشوند، این کلمه را با چه کلمات دیگری ترکیب کرده اند. اگر کلماتی که در دسته بندی خود قرار داده اید، جزو همین کلمات هستند، پس انتخاب شما درست است. این سایت از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند، اما می توانید توسط آن ایده های زیادی بدست آورید. ابزار ahref را می توان جزو بهترین ابزارها برای جستجو کلمات کلیدی دانست.

تولید محتوای باکیفیت برای این کلمات، می‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و او را به خرید نزدیک‌تر کند. متاسفانه حدود 96% از صفحات محتوا هیچ ترافیک ارگانیکی از گوگل دریافت نمی‌کنند. این آمار می‌تواند نشان دهنده ساعت‌ها انرژی، زمان و هزینه برای سایت باشد اما با این وجود هیچ نتیجه‌ای با خود به همراه ندارد. تا زمانی که درک درستی از نیت کاربر نداشته باشید، نمی‌توانید اطلاعات درست در اختیار آن‌ها قرار دهید. امین اسماعیلی هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و مدیر فنی آژانس خلاقیت وبسیما.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب، برای موفقیت در سئو یا تبلیغات دیجیتال بسیار حیاتی بوده و نیازمند تحلیل جامع معیارهای مختلف است. معیارهایی مانند حجم جستجو، دشواری کلمات کلیدی، هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، ترند جستجو و ویژگی‌ های SERP باید همزمان مورد بررسی قرار گیرند. حجم جستجو نشان‌ دهنده محبوبیت کلمات کلیدی است، دشواری کلمات کلیدی، میزان رقابت و CPC، ارزش تجاری آن را مشخص می نمایند. معیار انتخاب کلمات کلیدی، شاخص‌ های مهمی هستند که ارزش هدف‌ گذاری یک کلمه کلیدی را مشخص می نمایند. فرایند استخراج معیارهای اساسی کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهایی همچون Keyword Overview، به سادگی قابل انجام است. بررسی این معیارها امری ضروری است، زیرا تولید محتوا برای هر کلمه کلیدی الزاما توجیه‌ پذیر نمی باشد.

کارشناسان باتجربهٔ سئو معمولاً سختی کلمات کلیدی را خودشان بر اساس صفحهٔ نتایج جست‌وجو می‌سنجد؛ یعنی آن‌ها هر کیورد را جست‌وجو و محتواهایی را که رتبه گرفته‌اند، تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی گزینه‌ای در گزارشات خود در اختیار شما می‌گذارند به نام سختی کلمه کلیدی. که قرار است نشان دهد که برای رتبه گرفتن در این کلمه کلیدی چه میزان باید تلاش کنید. یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در حین جستجوی کلمات کلیدی مرتکب می‌شوند این است که بیش از اندازه به ابزارها و اعداد و ارقام اعتماد می‌کنند. در کنار اصول سئو و بررسی صفحه نتایج جستجو، شما باید با مردم واقعی هم حرف بزنید. نیازهای آنها را ببینید و کلید واژه‌هایی که آنها در طی مکالماتشان استفاده می‌کنند را نیز مدنظر قرار دهید.

گزینهٔ سوم به فردی اشاره می‌کند که به‌دنبال محتوای آموزشی برای نگهداری ساعت خود است. او با خرید چند گام فاصله دارد و نمی‌توان او را مستقیم به صفحهٔ خرید گلس هدایت کرد. اینجاست که با یک پست بلاگ، او را راهنمایی می‌کنیم و یکی از راهکارهای ما هم می‌شود خرید از فروشگاه خودمان. ولی این مسئله برای «فرق نسکافه و قهوه» متفاوت است؛ چراکه اصلاً کسی برای آن تبلیغ نرفته است. این مسئله نشان می‌دهد محتوایی آموزشی که اطلاعات مفید دربارهٔ تفاوت نسکافه و قهوه ارائه کند، برای این کیورد مناسب است. مثلاً شاید یکی معتقد باشد اعتبار دامنه مهم است و دیگری شاید بیشتر از هرچیزی، به میزان ارتباط محتوا و تازگی آن دقت کند.

فوق العاده کاربردی و جذاب.دمتون گرم.فقط کاش اون فایل شیت که در ابتدا راجع بهش صحبت کردید رو قدم به قدم تا انتهای مقاله کامل میکردید. همین جست‌وجوی ساده باعث شد ما بفهمیم چقدر گرفتن رتبه و رقابت سخت و دشوار است. مثلاً کسی که «خرید آنلاین قهوه» را جست‌وجو می‌کند با کسی که «تاریخچهٔ قهوه چیست» را تایپ می‌کند، یک نیت ندارند. اولی به‌دنبال خرید است و می‌توان با نمایش تبلیغ، او را به یک مشتری تبدیل کرد. به این کلمات به چشم دانه‌ای نگاه کنید که قرار است در زمین بکارید و در آخر درختی تحویل بگیرید. شما می‌توانید با ارائۀ انواع پیشنهادات ویژه و شخصی‌سازی شده، افراد را به کلیک روی لینک‌های‌تان، ترغیب کنید.

مرحله‌به‌مرحله لیست را هرس خواهیم کرد تا در نهایت، بهترین کلمات برای شروع مشخص شوند. ممکن است فقط عبارت «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وب‌سایت  رایگان» منظور خود را دقیق‌تر برسانید. شاید با استفاده از «چگونه وب‌سایت فروشگاهی را با وردپرس طراحی کنم؟»، دقیقاً نیاز خود را بیان کنید. آژانس خلاقیت وبسیما در سال 2012 با هدف ایجاد تغییر و تحول در فضای وب ایران فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. ما هرسال با تلاش و پشتکار بسیار، همگام با استانداردهای روز دنیا گام برداشتیم و طی این سال‌ها توانستیم نقش مهمی در اشتغال‌زایی، آموزش و تربیت نیروی حرفه‌ای در صنعت وب ایفا کنیم.

کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم (10-20 جستجو در ماه) به دلیل تعداد جستجوهای محدود، پتانسیل اندکی برای جذب مخاطبان هدف و افزایش ترافیک وب‌ سایت دارند. ابزار Kwfinder میزان جستجوی کلمه کلیدی رو هم از گوگل ادز دریافت میکنه ولی با درصد خطای بسیار بالا، دوباره به این خاطر که با لوکیشن ایران نمی‌تونه میزان جستجو یک کلمه رو متوجه بشه. قرار است در این مقاله نحوهٔ تحقیق و انتخاب کلمات ارزشمند گام‌به‌گام همراه با مثال به‌صورت عملی به شما آموزش دهیم. اگر در کسب و کاری تازه وارد شده‌اید و رقبای شما از سال‌ها قبل روی وب سایت و سئوی آن کار کرده‌اند، احتمالاً شانسی برای کلمات کلیدی با درجه سختی بالا نخواهید داشت. البته گاهی پیش می‌آید که به خاطر معیارهای دیگر سئو، مانند بک لینک یا سرعت سایت، وب سایتی تازه کار می‌تواند رقیب خود را کنار بزند. پس بهتر است این نکات را گوشه ذهن خود داشته باشید و در عین حال به بهترین شکل سایت را بهینه کنید و با قدرت پیش بروید.

همچنین اطلاعات ارزشمندی مثل حجم جستجوی ماهانه و روند تغییرات این کلمات را در اختیار شما قرار می‌دهد. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کرده‌اند. SERP Checker به شما این امکان را می‌دهد که برای کلمات کلیدی خاص، نتایج صفحه اول گوگل را مشاهده کرده و بررسی کنید که رقابت در این کلمات چقدر است. این ابزار به طور خاص برای تحلیل صفحات رتبه‌بندی گوگل و بررسی سختی رقابت در آن کلمات مفید است. چه کسی بهتر از گوگل؟ هنگام جستجوی کلمات این موتور جستجوی محبوب کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو می‌شود را نمایش می‌دهد. همچنین انتهای صفحه جستجو، بخشی تحت عنوان Related search وجو دارد که جستجوی‌های مربوط به کلمه کلیدی را نمایش می‌دهد.

چنانچه صفحات برتر نتایج جستجو در اختیار برندهای شناخته شده قرار گیرند، پیشی گرفتن از آنها به ویژه برای کسب‌ و کارهای نوپا یا کوچک، امری دشوار خواهد بود. این وب‌ سایت‌ های تثبیت‌ شده، معمولا از اعتبار بالایی برخوردار بوده، تعداد قابل توجهی بک لینک به آنها اشاره دارند و محتوای باکیفیتی تولید می نمایند که مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌ گیرند. این یک مثال ساده از نحوهٔ تعیین نیت و هدف کاربر از جست‌وجو است؛ ولی همیشه به این سادگی نیست. برای اینکه بدون شک و تردید، اینتنت را مشخص کنید، می‌توانید عبارت کلیدی را جست‌وجو کنید. شما بر اساس پارامترهایی که تا حالا بررسی کردیم، اضافی‌های لیست را خط زده‌اید. حالا می‌توانید به سراغ سایر ستون‌های شیت تحقیق کلمات کلیدی یعنی نیت، نوع محتوا و اولویت بروید.

حالا بیایید هر یک از این انواع کلمه کلیدی را به‌صورت جزئی‌تر بررسی کنیم. به طور معمول برای یک فروشگاه اینترنتی با بیش از 5000 عبارت هدف روبرو خواهیم بود، خب خودتان تصور کنید که چه کار زمانبر و پیچیده‌ای برای شناسایی آنها داریم. باتوجه به اینکه این سرویس دارای API اختصاصی است، با استفاده از آن می توانید بر روی هر زبان برنامه نویسی که قابلیت کلاس نویسی را داشته باشد کلاس مربوطه را کدنویسی و بر روی محصول خود لایسنس قرار دهید. با لایسنس گذاری، شما قادر به تنظیم محدودیت‌هایی برای استفاده از محصول خود هستید. این امر می‌تواند شامل محدود کردن دسترسی به محصول، تعیین نوع استفاده یا حتی محدودیت زمانی باشد که باعث می‌شود کاربران تنها به محصول در مدت زمان مشخصی دسترسی داشته باشند.

این ابزار اطلاعات مربوط به میزان جستجوی یک عبارت در ماه (تا 16 ماه اخیر) را به ما اعلام می‌کند و به همین دلیل مورد توجه متخصصین سئو نیز قرار گرفت است. تحلیل و ارزیابی کلمات کلیدی یکی از اجزای اساسی موفقیت در بازاریابی دیجیتال است. با استفاده از ابزارهای مناسب، شناسایی کلمات کلیدی موثر و پیگیری عملکرد آنها، می‌توانید به بهینه‌سازی محتوای خود پرداخته و به نتایج بهتری دست یابید. با اجرای مراحل ذکرشده و به‌روزرسانی مداوم استراتژی‌های خود، می‌توانید به راحتی به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کرده و نتایج مطلوب‌تری از تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود به‌دست آورید. روند نزولی، نشان‌ دهنده کاهش تدریجی ارتباط کلمه کلیدی با جستجوهای کاربران است. بنابراین کاهش اولویت آن در استراتژی‌ های کلمات کلیدی، تصمیم مناسبی خواهد بود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری