بلاگرها و تاثیر آنها بر رفتارهای مصرفی جوانان2021-07-27

بلاگرها تهدیدهایی جدی برای جامعه و خانواده‌ها مشرق نیوز

در واقع شبکه های اجتماعی فی نفسه بد نیستند، اما چگونگی استفاده از آنها می تواند باعث به وجود آمدن خطرات و مشکلات جبران ناپذیری برای جوانان باشد. به گفته این روانشناس؛ بهترین راهکار، افزایش آگاهی مخاطبان و کاربران فضای مجازی است. باید به مردم آموزش داده شود که تفاوت بین واقعیت و نمایشی که در فضای مجازی می‌بینند را تشخیص دهند و از تأثیرات منفی آن بر روحیه و زندگی‌شان آگاه باشند.

{
    {
  • پول و درآمدزایی به هر قیمتی، جایگزین مفاهیمی همچون شخصیت، شأن، انسانیت و صداقت شده است.
  • |}{
  • عوامل روان‌شناختی به فرآیندهایی اطلاق می‌شود که در‌سطح فردی عمل می‌کنند و بر وضعیت روانی فرد اثر می‌گذارند؛ در‌نتیجه بر رفتارهای افراد اثر‌گذار هستند.
  • |}
  • بسیاری از بلاگرها با خلق شخصیت‌های غیرواقعی و نمایشی، به دنبال جلب توجه و کسب درآمد هستند، اما این تلاش‌های صرفاً ظاهری می‌تواند سلامت روان و هویت واقعی آن‌ها را به شدت تهدید کند.
  • {
  • در این پژوهش مقطعی که به صورت کمّی انجام شد، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، 406 پاسخگوی 18 تا 25 ساله نسبت به تکمیل پرسشنامه آنلاین اقدام کردند.
  • |}
  • در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ برای تأثیر‌های روان‌شناختی مختلف محاسبه شد و نتیجه نشان داد که تمامی تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، آلفای بیش از 7/0 را دارند که نشان‌دهندۀ مناسب‌بودن همبستگی درونی ابعاد است.
  • شبکه های اجتماعی فی نفسه نه خوب و نه بد مطلق هستند، اما نحوه استفاده از آن‌ها است‌ که میتواند تعیین کننده باشد.
|}

این محتواها نه‌تنها گاهی به نقد و چالش کشیدن ارزش‌های فرهنگی و دینی ایران می‌پردازند، بلکه در مواردی به طور مستقیم تلاش می‌کنند تا فرهنگ غربی و اندیشه‌های مخالف با ارزش‌های ایرانی و اسلامی را ترویج کنند. آخرین مرحله از پژوهش‌های مرور سیستماتیک گزارش‌نویسی و انتشار دستاورد‌های پژوهش است که این گام در قسمت یافته‌های پژوهش ارائه می‌شود. در پژوهش پیش رو از روش کتابخانه ای استفاده شده است؛ و با استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده درباره این موضوع پژوهش حاضر را گردآوری کرده ایم.

روند استفاده ایرانیان از فضای مجازی نشان می‌دهد که ۳۳.۵ درصد زن، ۳۳.۱ مرد از واتس آپ؛ ۵۰.۷ درصد زن و ۵۰.۶ مرد از اینستاگرام؛ ۴۱.۴ زن و ۳۷.۱ مرد از تلگرام، ۱۱.۶ زن و ۷.۸ مرد از بله، ۳۴.۱ زن و ۲۴ درصد مرد از ایتا؛ ۳۰.۳ زن و ۲۶.۹ مرد از روبیکا استفاده می کنند. میزان اشتراک متغیرها یا واریانس کل با میزان اشتراک عاملی متغیرها در جدول 6 نشان داده شده است. در نهایت، مقابله با تضعیف فرهنگ ایرانی و اسلامی توسط بلاگرها یک فرآیند بلندمدت است که نیاز به هم‌افزایی میان دولت، نهادهای فرهنگی، رسانه‌ها، و مردم دارد.تنها در این صورت است که می‌توان از آسیب‌های این پدیده جلوگیری کرد و به حفظ هویت فرهنگی و دینی کشور کمک کرد. به نمایش گذاشتن سفرهای خارجی، خریدهای برند و استفاده از مدهای غربی، به تدریج می‌تواند باعث تغییر نگرش نسل جدید به فرهنگ ایرانی و اسلامی شود.

{
    {
  • به گزارش دانا؛ پدیده بلاگری به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فضای مجازی در دنیای امروز، تأثیرات مثبت و منفی بسیاری بر جامعه دارد.
  • |}{
  • سهولت استفاده از رسانه‌های اجتماعی با رفتارهای پرخطر دارای همبستگی معنا‌دار است.
  • |}
  • در‌واقع، اساسی‌ترین معیار برای انتخاب مقاله‌ها، مرتبط‌بودن محتوای هر مقاله با سؤال پژوهش است.
  • {
  • این فعالیت‌ها نه تنها به تقویت اعتماد به نفس آن‌ها کمک می‌کند؛ بلکه احساس مسئولیت را نیز در آن‌ها پرورش می‌دهد.
  • |}
  • بنابراین، آگاهی والدین و مربیان از این چالش‌ها و ارائه حمایت‌های لازم اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • با رشد شتابان تکنولوژی ارتباطات، دو روند بزرگ و اثرگذار و متعامل «جهانی شدن و مجازی شدن» بر زندگی انسان ها تاثیر گذاشته است (شکاری نمین، حاجیانی، 1393).
|}

رهبران عقیده در بازاریابی مشتریانی هستند که بر نگرش‌ها، رفتارها و تصمیم‌گیری سایر مصرف‌کنندگان اثر می‌‌گذارند (Moldovan et al., 2017). در‌واقع، رهبری عقیده زمانی اتفاق می‌افتد که افراد سعی می‌کنند رفتار خرید سایر مصرف‌کنندگان را به‌سمت محدوده‌های محصول خاص منحرف کنند (Flynn et al., 1996). هرچند شبکه های اجتماعی محاسنی نیز دارند، اما آسیب های بی شماری را نیز با خود به همراه می آورند؛ به عنوان مثال، افراد در شبکه های اجتماعی چهره ها و بازنمایی های مختلف و حتی خلاف وافعی از خود به نمایش می گذارند، در این فضا افراد از زندگی و حریم خصوصی خود تصاویری ارائه می کنند و حتی وارد حریم خصوصی دیگر کاربران نیز می شوند. همچنین استفاه بیش از اندازه از این نوعِ ارتباط باعث می شود که انواع دیگر ارتباط مثل ارتباط چهره به چهره و حضوری کم رنگ تر شده و یا حتی از بین برود. جوانان به خاطر برخورداری از روحیه خلاقیت، تنوع طلبی و گرایش به برقراری ارتباط با دیگران، حس کنجکاوی و علاقه به داشتن زندگی متفاوت به عضویت در شبکه های اجتماعی گرایش بیشتری دارند. آنها در این شبکه ها به تبادل اطلاعات، سرگرمی، دوست یابی و کسب خبر می پردازند (امیرپور، گریوانی، 1392).

مواردی چون مقدار ویژه و واریانس متناظر با عامل‌ها، مقدار ویژه و درصد واریانسِ مقدار ویژه و فراوانی تجمعی درصد واریانس برای تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی در جدول 8 نشان داده شده است. ودودی و دلاور در تحقیقی که در سال 1394 تحت عنوان «بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در تغییر ویژگی های شخصیتی جوانان» انجام دادند، به این نتیحه رسیدند که شبکه ها به عنوان رسانه اجتماعی با قابلیت های متعدد، زندگی مفرح و امنی را برای تعدادی از افراد مهیا می کنند که در واقع در دنیای واقعی انکار شده اند. این فضای مجازی می تواند گریزگاهی برای کسانی باشد که از مشکلات روانی رنج می برند و به تشویش و احساس تنهایی دچار هستند و همچنین وسیله ای برای ارضای نیازهای هیجانی و روانی آن‌هاست. تغییراتی که تنها به سبک تهیه غذا و سرو آن محدود نمی‌شود، بلکه شامل خریدهای جدید لوازم خانه تا خرید مواد غذایی با برندهایی معرفی شده توسط بلاگرها، خرید لباس کودک و سایر اقلام می شود؛ موضوعی که در برخی موارد برای ادامه مسیر، مسیری سخت، گران و بی محتوا را به خانواده تحمیل می کند. پژوهش حاضر به روش مرور سیستماتیک و برای شناسایی عوامل روان‌شناختی و تأثیر‌های روانی اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی بر مصرف‌کنندگان انجام گرفته است.

{
    {
  • جالب توجه است، شواهد تجربی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان به‌احتمال، به محتوای به اشتراک‌ گذاشته‌شده در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی ایمان کورکورانه دارند (Shareef et al., 2020).
  • |}{
  • همچنین، محققان در این پژوهش پیشایندها‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به سه دستۀ شخصیت منبع، عوامل روانی و نگرش محتوا دسته‌بندی کرده‌اند.
  • |}
  • اینفلوئنسر مارکتینگ رسانه‌های اجتماعی در صنایع مختلف اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.
  • اینفلوئنسرها به موج عمیق اثر‌های رفتاری خود بر مخاطبان آگاه شدند؛ بنابراین انتظار می‌رود با مدیریت رفتار و مطالب صفحات خود اثر‌های مخرب تأثیرگذاری خود را از‌بین ببرند و در راستای تأثیرگذاری مثبت هر‌چه بیشتر بر پیروان خود تلاش کنند.
  • در‌حقیقت، اینفلوئنسر به شخصی گفته می‌شود که می‌تواند با تبلیغ یا توصیه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ، توییتر، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، یوتیوب و غیره بر خریداران بالقوۀ یک محصول یا خدمات اثر بگذارد.
  • {
  • از این رو، با توجه به گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین جوانان، ضرورت برسی تاثیر این فناوری در در سبک زندگی و هویت آنان احساس می شود.
  • |}
|}

نخست اینکه افزایش ساعات استفاده از اینترنت و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی اینترنتی، نتیجه مستقیم ایجاد چنین جوامعی است و دیگر اینکه تغییر نحوه زندگی افراد در ارتباط با شیوه برقراری رابطه با  جنس مخالف، سبک پوشش، ادبیات گفتاری اعضا و... جوامعی که به ظاهر مانند جامعه حقیقی عمل می کنند، با این تفاوت که هویت حقیقی اعضا در نگاه اول مجهول است. اما همین هویت های مجهول توانسته اند تا اندازه زیادی بر زندگی سایر اعضا اثرگذار باشند و حتی سبک پوشش، ادبیات گفتاری و نحوه حضور دیگران در فضای مجازی را تحت تاثیر قرار دهند. استفادۀ روز‌افرون افراد جامعه از شبکه‌های اجتماعی و قدرت نفوذ اینفلوینسرهای شبکه‌های اجتماعی ضرورتی است که پژوهشگران را به‌سمت مطالعۀ سیستماتیک عوامل روان‌شناختی تأثیرگذار اینفلوینسر مارکتیگ بر مصرف‌کنندگان کشانید.

در‌نهایت، در این این مقاله نتایج رفتاری مطلوب تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی دهان‌به‌دهان و قصد خرید بررسی شد. گفتنی است که در این پژوهش به تأثیرگذاری عاطفی و وابستگی عاطفی مصرف‌کنندگان به اینفلوئنسرها نیز اشاره شده است. پژوهش حاضر برای گروه های مختلف اعم از مصرف‌کنندگان، صاحبان برند، افراد تاثیرگذار و متولیان مدیریت فضای مجازی، کاربردی است.

استفاده از اینفلوئنسرها یکی از اثربخش‌ترین راهکارها برای تأیید محصولات و خدمات است (Shekarchizadeh & Valikhani, 2022). صاحبان برند و ارائه‌دهندگان خدمات در راستای تبلیغات محصولات خود به اینفلوئنسرها پرداخت‌های مستقیم و نقدی یا غیر‌مستقیم (همراه با تخفیف) و یا ارائۀ خدمات رایگان می‌دهند تا اینفلوئنسرها محصولات و خدمات را تبلیغ کنند. باید توجه داشت که مقدار‌های ویژۀ هر عامل نسبتی از واریانس کل متغیرهاست که ازسوی عامل تبیین می‌شود. همچنین، مقدار ویژه با مجموع مجذورات بارهای عاملی مربوط به همۀ گویه‌ها در آن عامل محاسبه‌کردنی است. پایین‌بودن این مقدار برای یک عامل به این معناست که آن عامل نقش کمی در تبیین واریانس متغیرها داشته است. اگر عامل‌های به‌دست‌آمده را به روش واریماکس چرخش دهیم، عامل‌های اول تا هشتم به‌ترتیب، 594/20، 523/18، 758/10، 463/10، 823/8، 692/5، 101/5 و 520/4 درصد از واریانس تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای اینستاگرام را تبیین می‌کنند.

شبکه های اجتماعی مجازی، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی اند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، به خوبی توانسته اند جای خود را در زندگی مردم باز کنند. افراد بسیاری در سنین و گروه های اجتماعی متفاوت، در شبکه های مجازی گرد هم می آیند و از این طریق، با وجود فاصله های بسیار دور از هم در دنیای واقعی، باهم ارتباط برقرار می کنند. شبکه های اجتماعی نفش پررنگی در زندگی امروز دارند که نمی توان آن را نادیده گرفت (چیت ساز، سالک، 1395). با رشد شتابان تکنولوژی ارتباطات، دو روند بزرگ و اثرگذار و متعامل «جهانی شدن و مجازی شدن» بر زندگی انسان ها تاثیر گذاشته است (شکاری نمین، حاجیانی، 1393). انتقال زندگی انسان ها به فضای سایبر و مجازی شدن روابط انسانی به عامل اصلی تغییر الگوهای فکری و رفتاری بخش عظیمی از انسان ها به ویژه جوانان می باشد (تامپسون، 1380، نقل شده در شکاری نمین، حاجیانی، 1393). بدین ترتیب زمینه بکارگیری این ابزار ارتباطی و گسترش شبکه ای از این دست در کشورهای در حال توسعه از جمله در کشورمان ایران، ناگزیر است.

در پژوهش حاضر تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرها بر مصرف‌کنندگان زن با روش آمیخته بررسی شد. انتخاب جامعه و جنسیت زنان به‌عنوان مطالعۀ موردی به‌دلیل میزان استفادۀ آنان از شبکه‌های اجتماعی و خصوصیات ویژۀ روان‌شناختی زنان است که مطالعۀ تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرها را بر مخاطبان زن به‌طور مضاعف با‌اهمیت کرده است. Khan Mohammadi & Ghazi (2020) در مطالعه‌ای با عنوان «آسیب‌های اجتماعی نوظهور زنان در فضای مجازی با تأکید بر اینستاگرام» دریافتند که زنان بیشتر از مردان تحت‌تأثیر فضای مجازی قرار می‌گیرند و در‌نتیجه، آسیب‌های فضای مجازی بر آنان بیشتر از مردان است. همچنین، به‌دلیل نقش ویژۀ زنان در ادارۀ خانواده و تربیت فرزند، آسیب‌هایی که فضای مجازی بر آنان وارد می‌کند، حائز ارج و توجه بیشتری است.

دلیل این بی‌اعتمادی، انتشار اطلاعات نادرست و تحریف شده‌ای است که به هدف جذب مخاطب و درآمدزایی صورت می‌گیرد، در نتیجه، مخاطبان به سختی می‌توانند حقیقت را از دروغ تمیز دهند و این موضوع باعث تزلزل و بی‌ثباتی فضای مجازی شده است. در عصر دیجیتال، بلاگری به یک پدیده جهانی تبدیل شده که به ویژه در میان کودکان و نوجوانان رواج یافته است. نسل جدید، با استفاده از فناوری‌های نوین و پلتفرم‌های اجتماعی به یک جامعه جهانی از دنبال‌کنندگان و طرفداران دست می‌یابند. بلاگری به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تجربیات، احساسات و خلاقیت‌های خود را به اشتراک بگذارند و در عین حال با دیگران ارتباط برقرار کنند. براساس نظر محقق این پژوهش نیز، شبکه های اجتماعی تاثیر غیرقابل انکاری در سبک زندگی و همچینن عادات، رفتار و نگرش های مردم به خصوص جوانان دارند.

در مرحلۀ هدف‌گذاری، هدف‌های کمپین بازاریابی و نقش رهبران افکار آنلاین تعیین می‌شود. در مرحلۀ شناخت رهبران افکار آنلاین با‌نفوذ و مرتبط شناسایی و در مرحلۀ هم‌ترازی نیز رهبران افکار آنلاین و انجمن‌های آنلاین با محصولات یا خدمات تبلیغ‌شده مطابقت داده می‌شوند. در مرحلۀ ایجاد انگیزه به رهبران افکار آنلاین به‌گونه‌ای پاداش داده می‌شود که با نقش اجتماعی آنها همسو باشد و در مرحلۀ مذاکره نیز نظارت و حمایت از نفوذ رهبران افکار آنلاین مطرح می‌شود. در تعامل فرا‌اجتماعی نوعی ارتباط بین مخاطب و چهره‌های رسانه‌ای را توصیف می‌شود که در آن مخاطب توهمی از صمیمیت درک‌شده را با چهره‌ها ایجاد می‌کند (Gleich, 1997). تعامل فرااجتماعی یک ارتباط متقابل نیست، بلکه مخاطبان با شخصیت‌ها به‌گونه‌ای تعامل می‌کنند که گویی با آنها در تعامل هستند و گویی مبتنی بر ارتباط دو طرفه است. این نوع ارتباط حتی می‌تواند تا حدی توسعه یابد که مخاطب شروع به دیدن شخصیت به‌عنوان «دوستان واقعی» کند که این خود منجز به تقویت تعاملات متعدّد در دراز‌مدت می‌شود (Russell et al., 2006).

Bailis (2020) مطرح کرد که بازاریابی اینفلوئنسر به‌طور معمول، به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی برندها با ایجاد همکاری طولانی‌مدت یا کوتاه‌مدت با بازیگران به‌خصوصی مانند اینفلوئنسرها تعریف می‌شود تا بتواند به‌طور بالقوه، با اینترنت به مخاطبان هدف برسد. در این رویکرد غیرتبلیغاتی، برندها تلاش می‌کنند که به جای اینکه نقاط تماس بازاریابی را به‌طور مستقیم هدف قرار دهند، بر‌‌روی تأثیرگذاران متمرکز شوند (Hall, 2016). برندها طی سال‌های اخیر در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی با اینفلوئنسرها همکاری کرده‌اند و برآورد کرده‌اند که تا پایان سال  2022بازاریابی تأثیرگذار به یک صنعت با ارزش بازار ۱۴ میلیارد دلاری تبدیل می‌شود.

Contact Us
https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
Email: info@tikshahr.ir
Phone: 09145622900
, iran, iran

صاحبان برند با‌توجه به تأثیر‌های عمیق روان‌شناختی اینفلوئنسرها بر مصرف‌کنندگان می‌توانند استفاده از بازاریابی تأثیرگذار را در صدر راهبردهای ترفیعی خود قرار دهند و بدین صورت درگیری ذهنی، روانی و عاطفی مصرف‌کننده را با محصول افزایش دهند. اینفلوئنسرها به موج عمیق اثر‌های رفتاری خود بر مخاطبان آگاه شدند؛ بنابراین انتظار می‌رود با مدیریت رفتار و مطالب صفحات خود اثر‌های مخرب تأثیرگذاری خود را از‌بین ببرند و در راستای تأثیرگذاری مثبت هر‌چه بیشتر بر پیروان خود تلاش کنند. خریداران نیز با‌توجه به تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسر‌ها لازم است در انتخاب آنها و توجه به توصیه‌های این افراد دقت لازم را مبذول کنند. برای پاسخ به پرسش اصلی پژوهش مبنی بر اینکه تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی بر مصرف‌کنندگان کدام است؟ از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. در این راستا و برای آشکارسازی متغیرهای پنهان و تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. همچنین، باید متذکر شد که محاسبه‌های تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام گرفته است.

از طرف دیگر، بلاگرها و اینفلوئنسرها نیز باید مسئولیت اجتماعی خود را درک کنند و به جای دنبال کردن منافع کوتاه‌مدت، به اصالت و واقع‌گرایی بیشتر در تولید محتوای خود بپردازند. فشار برای تولید محتوای مداوم و جلب توجه دنبال‌کنندگان می‌تواند منجر به استرس و اضطراب در کودکان و نوجوانان شود. همچنین مشکلاتی مانند حریم خصوصی، نظرات منفی و قضاوت‌های اجتماعی نیز از جمله مسائلی هستند که آن‌ها ممکن است با آن‌ها روبرو شوند.

مقدار اشتراک گویۀ ۶ برابر با 971/0 که بیشترین اشتراک را دارد و میزان اشتراک گویۀ ۲۰ برابر با 514/0 است که کمترین میزان اشتراک را در‌میان گویه‌ها دارد؛ اما در کل، اشتراک همۀ گویه‌ها بیش از 5/0 است. در انتهای گام چهارم برای اطمینان از نحوۀ کدگذاری، 3 مقاله از میان مقاله‌های کدگذاری‌شده به یک خبرۀ حوزۀ بازاریابی تأثیرگذار داده شد تا او هم مقاله‌ها را کدگذاری کند. خبره از نحوۀ کدگذاری پژوهشگران اطلاعی نداشت؛ بنابراین ۱۲ کد از ۳ مقاله استخراج کرد؛ در‌حالی که محققان 11 کد از ۳ مقاله استخراج کرده بودند که بدین صورت ۱۰ کد استخراجی پژوهشگران با کدهای خبره یکسان بود. تهران- ایرنا- سالهاست زندگی خانواده‌های ایرانی دستخوش آموزش بلاگرها شده است؛ آموزش‌هایی که در ورای رونق اقتصادی برای بلاگرها تغییراتی را در سبک زندگی خانوار شهری و روستایی ایران ایجاد کرده است. آزمون کفایت نمونه قبل از انجام‌دادن تحلیل عاملی اکتشافی برای انجام‌دادن تحلیل عاملی اجرا شد.

رکورد مخاطبان ربع‌ قرن اخیر سینمای ایران شکسته شد

اینگونه ارتباطات فعالیت هایی هستند که معمولا در زندگی روزمره به آن‌ها مبادرت می ورزیم، اما امروزه به نظر می رسد با رشد کاربران اینترنت، سبک جدیدی از زندگی به نام سبک زندگی مجازی در بین جوانان در حال شکل گرفتن باشد (شکاری نمین، حاجیانی، 1393). در واقع استفاده از شبکه های اجتماعیمجازی و اینترنت در میان جوانان شیوع زیادی داشته و فاصله آن با سایر نسل های قدیم‌تر قابل توجه می باشد. ساعت های طولانیاستفاده از شبکه های اجتماعی باعث می شود سبک زندگی آنها نیز دستخوش تغییر و تحولاتی شود.

  • اگر عامل‌های به‌دست‌آمده را به روش واریماکس چرخش دهیم، عامل‌های اول تا هشتم به‌ترتیب، 594/20، 523/18، 758/10، 463/10، 823/8، 692/5، 101/5 و 520/4 درصد از واریانس تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای اینستاگرام را تبیین می‌کنند.
  • در این پژوهش نقش نگرش تأثیرگذاران (چهار عامل زبان مشابه، علایق مشابه، فراوانی تعامل و خود‌افشاگری) بر دوستی ادراک‌شده و رفاه (بهزیستی) روان‌شناختی بررسی شده است.
  • بر اساس یافته‌های تحقیق، بروز رفتارهای پرخطر به طور کلی در بین پاسخگویان پایین گزارش شده است.
  • {
  • میزان اشتراک متغیرها یا واریانس کل با میزان اشتراک عاملی متغیرها در جدول 6 نشان داده شده است.
  • |}{
  • دلیل این بی‌اعتمادی، انتشار اطلاعات نادرست و تحریف شده‌ای است که به هدف جذب مخاطب و درآمدزایی صورت می‌گیرد، در نتیجه، مخاطبان به سختی می‌توانند حقیقت را از دروغ تمیز دهند و این موضوع باعث تزلزل و بی‌ثباتی فضای مجازی شده است.
  • |}{
  • در‌حوزۀ عوامل روان‌شناختی بازاریابی تأثیرگذار مطالعات گستردۀ فراوانی انجام نشده است؛ بنابراین در این قسمت سعی‌ شده که خلاصۀ برخی از مهم‌ترین مطالعاتی که در این حوزه انجام شده است، ذکر شود.
  • |}

همان‌طور که در بخش پیشینۀ پژوهش اشاره شد پژوهش‌های پراکنده‌ای در‌حوزۀ عوامل روان‌شناختی بازاریابی تأثیرگذار بر مصرف‌کننده انجام شده است؛ اما محققان در هیچ‌کدام از این پژوهش‌ها عوامل مؤثر را به‌شکل چارچوبی دسته‌بندی‌شده و جامع که دربرگیرندۀ عوامل روان‌شناختی بازاریابی تأثیر‌گذار بر مصرف کننده باشد، ارائه نکردند. در‌حقیقت، اینفلوئنسر به شخصی گفته می‌شود که می‌تواند با تبلیغ یا توصیه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ، توییتر، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، یوتیوب و غیره بر خریداران بالقوۀ یک محصول یا خدمات اثر بگذارد. به عبارت دیگر، اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی را بازیگران شخص ثالثی تعریف کرده‌اند که تعداد چشمگیری از روابط مرتبط با کیفیت خاص را با ذی‌نفعان سازمانی از‌طریق تولید محتوا، توزیع محتوا، تعامل و ظاهر شخصی در شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌کنند و بر آنها اثر می‌گذارند (Enke & Borchers, 2021). به‌تازگی، در بریتانیا مطرح شده است هر‌کسی که بیش از ۳۰۰۰۰ دنبال‌کننده در رسانه‌های اجتماعی داشته باشد، به‌عنوان تأثیرگذار شناخته می‌شود (Etheredge et al., 2021). محققان در این پژوهش یک چارچوب چند‌بُعدی یکپارچه از تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی را (SMI) ارائه کرده‌اند که شامل پیشایندها، میانجی‌ها و نتایج بازاریابی تأثیرگذار بر رفتار مصرف‌کننده است.

آلفرد آدلر، روان شناس اتریشی به عنوان موضوعی مطالعاتی در روان شناسی مطرح کرد (کاویانی، 1391، نقل شده در جباران، 1393، ص174) و پس از یک دوره افول، دوباره از سال 1961م. مورد اقبال اندیشمندان به ویژه جامعه شناسان قرار گرفت (مجدی، علی اکبر و دیگران، 1382، نقل شده در جباران، 1393، ص174) جامعه شناسان در این توجه جدید رویکرد دیگری به سبک زندگی یافته بودند. انتخاب مطالعه یک فرآیند چند‌مرحله‌ای دقیق است؛ بنابراین ابتدا مقاله‌هایی که کلمۀ بازاریابی تأثیرگذار و عوامل روان‌شناختی اینفلوئنسر مارکتینگ را در عنوان، چکیده و یا واژگان کلیدی داشتند، در پایگاه دادۀ اسکوپوس و وب او ساینس جست‌و‌جو شدند.

افسردگی کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید

با توسعه فضای مجازی و پلتفرم‌های ارتباطی، پدیده‌های جدیدی مانند بلاگری ظهور کردند که چالش‌ها و مشکلاتی را نیز به همراه داشتند. پژوهشگران در این گام باید هر مطالعه را با دید انتقادی ارزیابی و سپس هر مقاله را بر‌اساس عنوان و چکیده، مقدمه و زمینه، روش پژوهش، هدف‌ها، پیامدها، روش‌های آماری، شیوۀ نمونه‌گیری و نتایج بررسی کنند. در‌واقع، اساسی‌ترین معیار برای انتخاب مقاله‌ها، مرتبط‌بودن محتوای هر مقاله با سؤال پژوهش است. در‌زمینۀ کیفیت مقاله‌های انتخاب‌شده و اعتبار مقاله‌ها باید اذعان کرد تمامی ۴۶ مقاله از نشریه‌های معتبر انگلیسی‌زبان در‌حوزۀ مدیریت بازاریابی انتخاب شدند. ممکن است مطالب ارزنده‌ای وجود داشته باشد که به زبان انگلیسی نبوده است و پژوهشگران نتوانستند آنها را وارد پژوهش کنند.

سپس در هر مرحله مقاله‌ها بر‌اساس عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت از فرآیند بررسی خارج شدند. در این پژوهش نقش نگرش تأثیرگذاران (چهار عامل زبان مشابه، علایق مشابه، فراوانی تعامل و خود‌افشاگری) بر دوستی ادراک‌شده و رفاه (بهزیستی) روان‌شناختی بررسی شده است. عوامل روان‌شناختی به فرآیندهایی اطلاق می‌شود که در‌سطح فردی عمل می‌کنند و بر وضعیت روانی فرد اثر می‌گذارند؛ در‌نتیجه بر رفتارهای افراد اثر‌گذار هستند. عوامل روان‌شناختی به‌طور بالقوه، می‌توانند تا حدودی بر همۀ شرایط سلامت عمومی (بیماری‌های عروق کرونر قلب، سرطان یا دیابت، سندرم‌های عملکردی (میگرن، سندرم رودۀ تحریک‌پذیر یا فیبرومیالژیا) یا علائم بیماری (درد، خستگی یا سرگیجه) اثر بگذارند (Vahia, 2013). بلاگری در عین حال که فرصتی برای ابراز خلاقیت و ارتباط با مخاطبان است، چالش‌هایی نیز به همراه دارد.

انواع مختلفی از عوامل روان‌شناختی می‌توانند بر سلامت عمومی اثر بگذارند؛ مانند واپس‌روی (Regression)، اضطراب، افسردگی، انکار، خشم و سایر موارد. شش زیرگروه خاص از عوامل روان‌شناختی وجود دارد؛ مانند اختلال روانی، علائم (symptom) روان‌شناختی، ویژگی شخصیتی یا سبک مقابله، رفتار سلامت ناسازگار یا یک پاسخ فیزیولوژیکی مرتبط با استرس که بر وضعیت سلامت عمومی اثر می‌گذارند (Levenson, 2018). بلاگری در دنیای کودکان و نوجوانان یک فرصت برای ابراز خلاقیت و ارتباط با دیگران است. اما این فعالیت نیازمند توجه و حمایت از سوی خانواده‌ها و جامعه است تا نوجوانان بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و در عین حال با چالش‌های آن نیز به خوبی مقابله کنند.

    {
  • استفاده از اینترنت و مخصوصا شبکه های اجتماعی در میان ایرانیان به طور قابل توجهی افزایش یافته و بررسی ها نشان می دهد این روند کماکان ادامه دارد.
  • |}{
  • آنها بر نظریۀ «جریان دو مرحله‌ای» رهبری افکار سیاسی تکیه کردند که هدف آن تأثیرگذاری بر آرا در انتخابات ریاست جمهوری بود.
  • |}
  • به‌طور کلی، رهبری عقیده به‌عنوان یکی از معیارهای اولیه‌ای تعریف شد که با آن افراد می‌توانند بر نگرش‌ها یا رفتارها به شیوه‌ای مطلوب و با فراوانی به‌نسبت زیاد اثر بگذارند.
  • بنابراین، لازم است که مخاطبان و کاربران فضای مجازی با هوشیاری بیشتری به مصرف محتوا بپردازند و از تأثیرات منفی آن بر رفتارها و ارزش‌های اجتماعی خود آگاه باشند.
  • در بررسی تأثیر غیرمستقیم روابط بین متغیرهای نظریه استفاده و رضایتمندی از طریق هنجارهای اجتماعی، رابطه معناداری مشاهده نشد.
  • {
  • گفتنی است که در این پژوهش به تأثیرگذاری عاطفی و وابستگی عاطفی مصرف‌کنندگان به اینفلوئنسرها نیز اشاره شده است.
  • |}

در‌نهایت، در آینده انتظار می‌رود که این مطالعه باعث توسعه و شناسایی هر‌چه بیشتر اثر‌های بازریابی تأثیرگذار بر مخاطبان و مصرف‌کنندگان شود و سپس توجه گروه‌های مختلف از‌جمله محققان، مسئولان، اینفلوئنسرها، مصرف کنندگان و والدین را به اثر‌های مثبت و منفی رسانه‌های اجتماعی و تأثیرگذاران آنها جلب کند. همچنین، انتظار می‌رود افراد تأثیرگذار هرچه بیشتر برای مدیریت رفتار خود تلاش و آگاهی‌های لازم را دربارۀ تأثیر‌های رفتاری خود کسب کنند. متولیان امر نیز با‌توجه به تأثیر‌های شناسایی‌شده در این مقاله می‌توانند به مدیریت فضای شبکه‌های اجتماعی و تأثیر‌های اینفلوئنسرها با شیو‌های فرهنگ‌سازی در‌زمینۀ استفاده از آن و تبیین قوانین و مقررات در این حوزه بپردازند. همچنین، دستگاه‌های مرتبط با حوزۀ تأثیر‌های شبکه‌های اجتماعی موظف هستند گام‌هایی در راستای آموزش و ارتقا فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی بردارند تا به تأثیر‌های مثبت استفاده از این شبکه‌های اجتماعی اضافه و از تأثیر‌های منفی آن کاسته شود.

{

بلاگرها با نمایش هویت‌های غیرواقعی، به بحران یکپارچگی شخصیت دچار می‌شوند

|}

فرهنگ رسانه ای با برتری مشهود اینترنت به عنوان فراگیرترین و مسلط ترین فرهنگ تاثیرگذار در جامعه شناخته شده است (معینی، 1384، نقل شده در شکاری نمین، حاجیانی، 1393). در مقاله پیش رو، هدف بر این است تا با انجام پژوهشی، تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان ایرانی دنبال شود. در این پژوهش ابتدا با بررسی پیشینه، عوامل روان‌شناختی بازاریابی تأثیرگذار بر مصرف‌کنندگان شناسایی و دسته‌بندی و سپس این عوامل و دسته‌بندی آنها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در جامعۀ آماری دانشجویان دختر دانشگاه مازندران سنجیده و تأیید شدند. با‌توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان پیشنهاد کرد که محققان بعدی سایر ابعاد بازاریابی تأثیرگذار را شناسایی و بررسی و همچنین، می‌توانند با شناسایی عوامل جدیدتر این الگو را غنی‌تر کنند که به‌احتمال، به مقوله‌ها و الگوهای جدیدی دست خواهند یافت. پژوهشگران علاقه‌مند به حوزۀ تأثیرگذاری اینفلوئنسرها می‌توانند عوامل تأثیرگذار را با مطالعۀ میدانی و بررسی دقیق رفتار مخاطبان شناسایی کنند. هرچه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهندۀ مناسب‌بودن بیشتر داده‌ها برای انجام‌دادن تحلیل عاملی اکتشافی است؛ بنابراین بر‌اساس نتایج ارائه‌شده در جدول 5 می‌توان گفت سؤال‌های مربوط به تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل عاملی اکتشافی بسیار مناسب است.

این فعالیت‌ها نه تنها به تقویت اعتماد به نفس آن‌ها کمک می‌کند؛ بلکه احساس مسئولیت را نیز در آن‌ها پرورش می‌دهد. بسیاری از بلاگرها با ایجاد محتوای آموزنده و سرگرم‌کننده، به دیگران الهام می‌بخشند و حتی به ترویج مسائل اجتماعی مهم می‌پردازند. در دنیای امروز، بلاگری به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی جدید، تأثیرات عمیقی بر زندگی کودکان و نوجوانان دارد. این پدیده می‌تواند فرصتی برای ابراز خلاقیت، ارتباط با دیگران و حتی کسب درآمد باشد.

    {
  • همچنین مشکلاتی مانند حریم خصوصی، نظرات منفی و قضاوت‌های اجتماعی نیز از جمله مسائلی هستند که آن‌ها ممکن است با آن‌ها روبرو شوند.
  • |}{
  • در مرحلۀ ایجاد انگیزه به رهبران افکار آنلاین به‌گونه‌ای پاداش داده می‌شود که با نقش اجتماعی آنها همسو باشد و در مرحلۀ مذاکره نیز نظارت و حمایت از نفوذ رهبران افکار آنلاین مطرح می‌شود.
  • |}
  • پژوهشگران علاقه‌مند به حوزۀ تأثیرگذاری اینفلوئنسرها می‌توانند عوامل تأثیرگذار را با مطالعۀ میدانی و بررسی دقیق رفتار مخاطبان شناسایی کنند.
  • اینگونه ارتباطات فعالیت هایی هستند که معمولا در زندگی روزمره به آن‌ها مبادرت می ورزیم، اما امروزه به نظر می رسد با رشد کاربران اینترنت، سبک جدیدی از زندگی به نام سبک زندگی مجازی در بین جوانان در حال شکل گرفتن باشد (شکاری نمین، حاجیانی، 1393).
  • هرچه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهندۀ مناسب‌بودن بیشتر داده‌ها برای انجام‌دادن تحلیل عاملی اکتشافی است؛ بنابراین بر‌اساس نتایج ارائه‌شده در جدول 5 می‌توان گفت سؤال‌های مربوط به تأثیر‌های روان‌شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل عاملی اکتشافی بسیار مناسب است.
  • {
  • یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رابطۀ بین افراد تأثیرگذار و دنبال‌کننده‌ها، جنبۀ روان‌شناختی تعاملات بین آنها و به عبارت بهتر، تلاش تأثیرگذاران برای تأثیر‌گذاری بر اذهان و قلب‌های دنبال‌کنندگان است.
  • |}

همچنین، محققان در این پژوهش پیشایندها‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به سه دستۀ شخصیت منبع، عوامل روانی و نگرش محتوا دسته‌بندی کرده‌اند. به گزارش دانا؛ پدیده بلاگری به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فضای مجازی در دنیای امروز، تأثیرات مثبت و منفی بسیاری بر جامعه دارد. از یک سو، بلاگرها می‌توانند به عنوان واسطه‌های فرهنگی و اطلاعاتی عمل کرده و نقش مهمی در گسترش آگاهی و فرهنگ‌سازی ایفا کنند.

همچنین، مفاهیم در‌قالب دو مقولۀ اصلی تأثیرهای مثبت و منفی روان‌شناختی بازاریابی تأثیرگذار بر مصرف‌کنندگان دسته‌بندی شد. نویسندگان این مقاله ابتدا مروری تاریخی از پژوهش‌های موجود ارائه کردند که در چنین مروری بیشتر به جنبۀ روشن بازاریابی تأثیرگذار همانند افزایش رفاه عمومی توجه شده است. سپس جنبۀ تاریک بازاریابی تأثیرگذار را از‌دیدگاه پیروان و تأثیرگذاران بررسی کردند. ممکن است اینفلوئنسرها با به‌رخ‌کشیدن تصاویر ایده‌آل، سبک زندگی پر زرق و برق و انتخاب‌های غذایی ناسالم به سلامت جسمی و روانی پیروان آسیب برساند؛ با این حال اینفلوئنسرها بر‌خلاف سبک زندگی شیک خود، ممکن است از جست‌و‌جوی مداوم برای لایک‌ها و فالوورها رنج ببرند؛ در‌نتیجه بسیاری از جنبه‌های حریم‌خصوصی خود را کنار بگذارند. اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار یکی از مدرن‌ترین روش‌های تبلیغاتی است. بازاریابی تأثیرگذار شیوه‌ای از بازاریابی است که در آن افراد تأثیرگذار بر خریداران بالقوه شناسایی می‌شوند و مورد هدف، تأثیر می‌گذارند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی با فرصت‌ها و تهدیدهایی از جمله بروز رفتارهای پرخطر همراه است. مطالعه حاضر با استفاده از نظریه استفاده و رضایتمدی و نظریه هنجارهای اجتماعی و همچنین تکیه بر ادبیات پیشین تحقیق درصدد شناخت رابطۀ بین الگوی مصرف رسانه‌های اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و جوانان است. در این پژوهش مقطعی که به صورت کمّی انجام شد، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، 406 پاسخگوی 18 تا 25 ساله نسبت به تکمیل پرسشنامه آنلاین اقدام کردند. از بین رسانه‌های مورد مطالعه، اینستاگرام، واتساپ، شاد و تلگرام بیشترین استفاده را داشته که کاربران به طور عمده شب‌ها و از طریق گوشی تلفن‌همرا به این رسانه‌ها دسترسی می‌یابند. بر اساس یافته‌های تحقیق، بروز رفتارهای پرخطر به طور کلی در بین پاسخگویان پایین گزارش شده است.

با این حال، چالش‌ها و خطرات ناشی از آن نیز غیر قابل انکار است و در برخی مواقع به گفته کارشناسان احتمال خودکشی را افزایش می‌دهد. یکی از مهم ترین رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی اند که تعداد زیادی از کاربران اینترنتی در انواع مختلف آنها عضویت دارند. شبکه های اجتماعی به مثابه راه هایی می مانند که مردم در زمان عبور از آنها می توانند در مورد مسائل مختلف باهم صحبت کنند و اطلاعات عمومی و خصوصی خود را در قالب های مختلف، اعم از عکس، ویدئو، واژه ها، دست نوشته ها و... هدف شبکه های اجتماعی، کمک به بهبود و تسهیل روابط، همکاری و تعامل بین افراد، سازمان ها و موسسات گوناگون در موضوعاتی از قبیل تجارت، پزشکی، مباحث آموزشی و... درنهایت، با طراحی پرسشنامه‌ای از ۱۲ نفر از خبرگان آشنا به حوزۀ بازاریابی تأثیرگذار (چهار عضو هیئت‌علمی و هشت دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی) درخواست شد که نظرشان را دربارۀ مناسب‌بودن تأثیر‌های شناسایی‌شده در دسته‌های نام‌گذاری‌شده اعلام و چنانچه اثر دیگری در این زمینه یا جابه‌جایی مدنظر دارند، عنوان کنند. داده‌‌ها با‌توجه به نتایج آزمون کلموگروف اسیرنوف از توزیع نرمال پیروی نمی‌کردند؛ بنابراین داده‌های حاصل از پرسشنامه با اجرای آزمون دوجمله‌ای بررسی شد.

سهولت استفاده از رسانه‌های اجتماعی با رفتارهای پرخطر دارای همبستگی معنا‌دار است. در بررسی تأثیر غیرمستقیم روابط بین متغیرهای نظریه استفاده و رضایتمندی از طریق هنجارهای اجتماعی، رابطه معناداری مشاهده نشد. این یافته‌ها می‌تواند در طراحی و اجرای برنامه‌های مداخله ای با هدف پرهیز از انجام رفتارهای پرخطر ناشی از استفاده رسانه‌های اجتماعی کمک‌کننده باشند.

امروزه شبکه های اجتماعی مجازی به دلیل کاربرد گسترده و متنوعی که در زندگی روزمره پیدا کرده‌اند، بخش جدایی ناپذیری از زندگی عموم مردم شده اند و بالتبع تاثیرات فراوانی بر روح، روان، جسم، باورها، هویت دینی، تعاملات روزمره، روابط اجتماعی و همچنین سبک زندگی دارند. تاثیر شبکه های اجتماعی، باعث شکل گیری مفاهیمی چون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبر شده است. در روابط اجتماعی روزمره، معمولا ما فقط با کسی ارتباط برقرار می کنیم که در فعالیت های روزمره ما دخیل باشد؛ این روابط اجتماعی می تواند به صورت مکالمه رو در رو، ارسال پیامک، مکالمه تلفنی و یا رفتن به مکانی همراه با شخص باشد.

بلاگر https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
بهترین بلاگرها در هر شهر