آیا الگوریتم Helpful Content گوگل محتوای شما را جریمه میکند؟

آیا الگوریتم گوگل محتوای تولید شده توسط گوگل مصنوعی را جریمه می‌کند؟ مقالات پارس اوستا

گوگل گفته است که به‌روزرسانی محتوای مفید، برخلاف بسیاری دیگر از الگوریتم‌هایش که با الگوی صفحه به صفحه (Page-by-Page) عمل می‌کنند، یک الگوریتم Side-Wide خواهد بود. بنابراین، اگر گوگل تشخیص دهد که در وب‌سایت شما تعداد زیادی محتوای غیرمفید که بیشتر به‌منظور گرفتن رتبه نوشته شده‌اند وجود دارد، رتبه کلی سایت شما را پایین می‌آورد. هدف شما این است که بدانید کتاب موردنظر برای شما مناسب است یا خیر و در مورد خرید آن تصمیم‌گیری کنید. در این صورت، احتمال اینکه با جستجوی خود به نتایجی برسید که تنها نوعی گردآوری هستند بسیار زیاد است. درواقع آن‌ها مطلب جدید به شما ارائه نمی‌کنند و به‌اصطلاح، بازنویسی و Paraphrase شده‌اند.

بنابراین در صورتی که محتواهای غیر مرتبط منتشر کنید و صرفا به منظور جذب و افزایش بازدید سایت منتشر کنید، بدیهی است که کل سایت جریمه خواهد شد. بنابراین در صورتی که محتوای غیر مرتبط و کم کیفیت دارید، سریعا آن را بازنویسی کرده یا حتی آن را حذف کنید. در گذشته، شاهد ترفندهای متعددی برای دور زدن الگوریتم‌ها بودیم، مانند تکرار افراطی کلمات کلیدی که گوگل با الگوریتم پاندا به نبرد آنها شتافت. اما غافل از اینکه، این بار گوگل با الگوریتم “محتوای مفید” (Helpful Content) به طور مستقیم به سراغ ارزش واقعی محتوا رفته است. با این حال، این سرمایه گذاری در دراز مدت سود قابل توجهی برای کسب و کار شما خواهد داشت. بله، اما مانند هر ابزار دیگری، استفاده از هوش مصنوعی نیز با مسئولیت‌هایی همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، درنظر گرفتن کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محتواست.

در مقابل، محتوای بی‌کیفیت که کمترین ارزش افزوده را برای کاربران دارد، با کاهش رتبه مواجه ‌شود. این رویکرد به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی و به سرعت به اطلاعات مورد نظر و مفید دست یابند و به وب‌سایت‌ها انگیزه می‌دهد تا بر روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنند. در پی رقابت شدیدی که در سال‌های اخیر برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو ایجاد شده است، بسیاری از تولیدکنندگان محتوای متنی، به این مسیر روی آوردند که به جای نگارش محتوای ارزشمند، برای موتورهای جستجو محتوا تولید می‌کردند. به این ترتیب به تجربه کاربری اهمیتی نداده و فقط روی کسب رتبه تمرکز داشتند؛ آپدیت Helpful Content با هدف‌ قراردادن این محتواها در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. طبق این الگوریتم، محتواهایی که کاربرپسند نیستند و فقط با هدف کسب رتبه نوشته شده‌اند، با جریمه گوگل مواجه می‌شوند و برعکس، محتواهای باکیفیت به رتبه‌های بالاتر دست پیدا می‌کنند. این الگوریتم در کنار سایر مواردی که گوگل هنگام رتبه‌بندی صفحات در نظر می‌گیرد، یک سیگنال است.

با این حال، شواهد نشان می‌دهد که به زودی شاهد گسترش آن به سایر زبان‌ها از جمله فارسی نیز خواهیم بود. متخصصان سئو بر این باورند که این اتفاق طی 6 ماه تا یک سال آینده رخ خواهد داد. محتوای غیر مفید، محتوایی است که هیچ ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ندارد و به سادگی از روی منابع دیگر کپی شده است. این نوع محتوا نه تنها برای مخاطب جذاب نیست، بلکه به اعتبار برند نیز آسیب می‌زند. با این حال قبل از هر چیز، ضروری است که بفهمید محتوای مفید چیست و چه تفاوتی با محتوای غیر مفید دارد. به‌جای اینکه نوشتن کل محتوا را به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و اسپینرهای مقالات بسپارید، از آن‌ها برای مواردی مانند چک کردن گرامر، نوشتن جملات بهتر و یا یافتن تصاویر متناسب‌تر با محتوا استفاده کنید.

این الگوریتم بر اساس نسبت حجم محتوای غیر مفید به محتوای مفید، وزنی را برای سایت مشخص می کند. سایتی که محتوای غیرمفید آن بیشتر باشد، به خاطر وزن بالاتر، بیشتر تحت تاثیرات منفی این الگوریتم قرار می گیرد که حتی بالا بودن حجم اطلاعات غیر مفید می تواند باعث افت رتبه صفحه های مفید سایت هم بشود. اگر به رضایت کاربر از صفحات سایت خود اهمیت زیادی می دهید، باید به فکر سرعت بارگیری صفحات هم باشید تا کندی صفحه باعث منصرف شدن کاربر و محروم ماندن او از محتوای مفید نشود. استفاده از سرور مجازی یکی از ایده های عالی برای افزایش سرعت سایت است و دلیل آن، قدرت سخت افزاری و پردازشی بالای آن است که می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد و جلوی افت عملکرد سایت (مخصوصاً موقع ترافیک زیاد) را بگیرد. یکی از سوالات مهمی که گوگل در سند الگوریتم helpful content درج کرده، درمورد تخصص نویسنده است. اگر سایتی در حوزه پزشکی، IT و کسب‌و‌کار‌های تخصصی فعالیت دارد باید یک نویسنده متخصص را نیز معرفی کند.

بیشتر به روز رسانی های اخیر الگوریتم در مورد مبارزه با محتوای بی کیفیت و سایت های اسپم بودند. زمانی که الگوریتم Helpful Content به صورت رسمی منتشر شده تاکنون صحبتی از جریمه شدن نبوده است. بلکه در تعریف این الگوریتم از واژه سینگال به منظور شناسایی کردن محتوای سایت ها استفاده شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با الگوریتم helpful content به صورت کامل آشنا شوید. طبق الگوریتم‌های گذشته می‌توانیم طی 6 ماه تا یک سال آینده، شاهد این باشیم که این الگوریتم به سراغ زبان‌هایی مانند فارسی نیز می‌آید؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که این مدت، محتواهای خود را برای آن بهینه‌سازی کنید. به نیازها و علایق مخاطبان خود توجه کنید و محتوایی را ارائه دهید که واقعاً به آن نیاز دارند.

برای این منظور گوگل در الگوریتم helpful content چند سوال مطرح کرده است که با پاسخ به این سوالات می‌توانید ارزش محتوای خود را بررسی کنید. ما در این مقاله به‌طور‌کامل الگوریتم helpful content و سند ارائه شده توسط گوگل را بررسی کرده‌ایم. با مطالعه مطلب پیش‌رو می‌توانید با نگاه ریزبینانه‌تر محتوای سایت خود را بررسی کرده و چراغ سبز Helpful content گوگل را دریافت کنید. ممکن است اطلاعات مفیدی در محتوای خود ارائه دهید؛ اما همچنان، کاربر، رضایت کافی را از برخورد با سایت شما نداشته باشد. هدف از به‌روزرسانی محتوای مفید، ارزش دادن به محتوایی است که پس از مطالعه آن، کاربران احساس می‌کنند تجربه‌ای رضایت‌بخش داشته‌اند و به سوالات خود پاسخ گرفته‌اند.

در این صورت، کل وب‌سایت شامل جریمه خواهد شد؛ حتی اگر شامل محتوای باکیفیت نیز باشد. برای اینکه محتوای شما از این به‌روزرسانی سود ببرد، باید بر تولید محتوای باکیفیت و مفید تمرکز کنید. این بدان معناست که شما باید به جای تمرکز بر کلمات کلیدی، بر ایجاد تجربه کاربری خوب و ارائه اطلاعات ارزشمند برای کاربران تمرکز کنید. این الگوریتم محتوای کل سایت را بررسی می کند و سیگنال هایی که از طریق آن به موتور جستجوی گوگل ارسال می شود می تواند رتبه کل صفحات را تحت تاثیر قرار دهد. به این صورت که اگر یک سایت محتوای غیر مفید زیادی داشته باشد، به خاطر سیگنال های منفی الگوریتم Helpful Content، محتوای مفید سایت هم تحت تاثیر قرار می گیرند و به احتمال زیاد در رتبه بندی هم عملکرد خوبی نخواهند داشت.

حال E-E-A-T یک E اضافه تر دارد که به معنی Experience (تجربه) است و آمده است تا این ساختار را کامل کند چراکه گاها همه محتوا ها تخصص محور نیستند و کاها انتقال یک تجربه می‌تواند بسیار مفید باشد. همانطور که می‌دانید انتخاب عنوان جذاب و گیرا یکی از فاکتورهای مهم در سئو محتوا است. این عنوان جذاب زمانی می‌تواند یک امتیاز بالای همه جانبه به دست آورد که به طور کامل با متن محتوا همخوانی داشته باشد. اگر تنها برای افزایش کلیک از یک عنوان نامرتبط اما جذاب استفاده کنید، این الگوریتم شما را جریمه خواهد کرد. گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است.

این الگوریتم می‌تواند محتواهای کم ارزش یا بی ارزش را شناسایی کرده و آن‌ها را تشخیص دهد. با این کار به محتواهایی که کمکی به کاربر نکرده و باعث یک تجربه نامناسب خواهد شد، امتیاز کمتری خواهد داد. این الگوریتم همچنین به محتواهای با کیفیت کمک می‌کند بتوانند جایگاه بالایی در موتورهای جسجو پیدا کرده و در صفحه اول به کاربران نشان داده شوند. زمان راه اندازی دقیق این الگوریتم هنوز مشخص نیست اما احتمالا در روزهای پایانی ماه اگوست انجام خواهد شد. یکی از روش های دیگر برای تولید محتوای People First Content این است که محتواهای قبلی را بررسی کرده و سپس محتواهایی که نیاز به ویرایش دارند، را مجددا بازنویسی کنید.

علاوه بر این، یکی از اهداف مهم الگوریتم Helpful Content این است که سایت هایی را محتوای بی کیفیت و کم ارزش دارند، جریمه کند. بنابراین می توان گفت اگر تمرکز خود را روی تولید محتوای با کیفیت و بهینه قرار داده اید، به زودی از تاثیر آن روی سایت خود بهره مند خواهید شد. با رعایت این نکات کلیدی، می‌توانید محتوایی ناب و کاربرپسند خلق کنید که نظر مخاطبان و موتورهای جستجو را به خود جلب کند. به یاد داشته باشید که محتوای باکیفیت، رمز موفقیت در دنیای دیجیتال امروز است. بنابراین، صاحبان وب‌سایت‌ها چاره‌ای جز حذف یا بازنویسی محتوای بی‌ارزش خود ندارند تا شرایط را برای محتواهای باکیفیت جهت کسب رتبه بهبود ببخشند. محتوای People-First یا محتوای محور انسان، نوعی محتوا است که به جای تمرکز صرف بر کلمات کلیدی و سئو، بر نیازها، علایق و تجربه کاربر تمرکز دارد.

حتی وب سایت Ebay نیز در یک بازه‌ی زمانی، توسط این الگوریتم جریمه شد و بعضی از صفحات آن با کاهش رتبه مواجه شدند. الگوریتم Helpful Content گوگل با هدف ارتقای کیفیت نتایج جستجو و ارائه بهترین تجربه کاربری به کاربران طراحی شده است. این الگوریتم به دنبال شناسایی و پاداش دادن به وب‌سایت‌هایی است که محتوای اصلی، مفید و باکیفیت تولید می‌کنند. همیشه روش‌هایی برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل و کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو به کار گرفته می‌شود. مخصوصا در زمینه تولید محتوا؛ که گوگل با انتشار الگوریتم‌هایی مانند پاندا، جلوی روش‌های مانند آن را گرفت. این الگوریتم، محتواهایی که کاربرپسند نیستند و فقط برای کسب رتبه و جذب ترافیک به هر قیمتی نوشته شده‌اند را شناسایی کرده و آن سایت‌ها را جریمه می‌کند و به محتواهای باکیفیت و منحصربه‌فرد کمک می‌کند تا به رتبه‌های بالاتر دست پیدا کنند.

این الگوریتم یکی از جدیدترین و مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که به منظور بهبود تجربه جستجوی کاربران و ارتقاء کیفیت نتایج جستجو طراحی شده است. الگوریتم Helpful Content تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را برای تشخیص محتوای مفید و ارزشمند مورد استفاده قرار می‌دهد. به وسیله الگوریتم helpful content گوگل محتواهای کم‌ارزش که فقط برای موتورهای جستجو نوشته شده‌اند را شناسایی کرده که شامل جریمه می‌شوند. این الگوریتم، کل سایت را بررسی می‌کند و حتی اگر وب‌سایتی توسط این الگوریتم به عنوان یک وب‌سایت با محتوای بی‌کیفیت شناخته شود، تمام محتواهای آن اعم از محتواهای بی‌کیفیت و باکیفیت شامل این جریمه خواهند شد. دومین اپدیت محتوای مفید یا Helpful Content در ششم ماه دسامبر 2022 توسط گوگل به طور رسمی اعلام شد.

سیگنال های مهم دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از  پیوندهای داخلی و خارجی، اعتبار دامنه، رفتار کاربر. کمتر کسی دانشی که با سعی و تلاش به دست آورده را به دیگران ارائه می‌دهد به همین دلیل برای آموزش تخصصی در هر حوزه‌ای، نیازمند مراجعه به منابع خارجی هستیم. الگوریتم Helpful Content در آخر سپتامبر ۲۰۲۲ به طور کامل اجرایی و نهایی شد. این موتور جستجو گفته است که در صفحه به‌روزرسانی‌های خود (Updates Page) اخبار انتشار این الگوریتم را پوشش خواهد داد. اگر میخواهید مطمئن شوید که محتوای شما از قاعده الگوریتم e-a-t پیروی می‌کند کافیست 3 سوال «چه کسی، چگونه، و چرا» در مورد محتوای خود بپرسید. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

دنی سالیوان یکی از کارکنان گوگل، طی توییتی اعلام کرده است که این الگوریتم روی همه محتواها اعمال می‌شود؛ اما احتمال تاثیرگذاری آن روی محتواهای آموزشی و غیررسمی بیشتر است. این به‌روزرسانی، سیگنال جدیدی را معرفی می‌کند که در میان بسیاری از سیگنال‌های دیگر برای رتبه‌بندی صفحات وب توسط گوگل در نظر گرفته می‌شود. به وسیله این الگوریتم، موتور جستجوی گوگل به طور خودکار، محتواهای با ارزش افزوده کم و محتواهایی که برای کاربر نوشته نشده‌اند را شناسایی می‌کند. موتور جستجوی گوگل همواره تمرکز خود را روی ارائه پاسخ هایی دقیق و کامل به کاربران زمان جستجو قرار داده است. در واقع همین ویژگی سبب شده که بتوان گفت گوگل یک موتور جستجوی کاربر محور است. به همین دلیل برای افزایش رضایت کاربران و همچنین ارائه پاسخ های دقیق تر به آن ها، همواره الگوریتم های جدید طراحی کرده و همچنین الگوریتم های قبلی را بروز رسانی می کند.

با رعایت این اصول و تولید محتوای باکیفیت، وب‌سایت‌ها می‌توانند به بهبود سئو و جذب ترافیک بیشتر کمک کنند. اینجا باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید، و آن Side Wide بودن الگوریتم Helpful content است. به گفته گوگل، این بروزرسانی برخلاف دیگر الگوریتم ها، به صورت صفحه به صفحه عمل نمی کند. به این ترتیب اگر به تشخیص گوگل، بیشتر محتوایی که در سایت شما است، مفید نباشد(بیشتر به منظور گرفتن رتبه تولید شده اند) رتبه سایت شما پایین می آید. همانطور که در بخش بالا نیز اشاره شد، این الگوریتم محتواهای سطحی را جریمه خواهد کرد. از این رو برای نگارش محتوا پا از بدیهیات فراتر گذاشته و سراغ تجزیه و تحلیل بروید.

برای مثال در سایت‌های خبری می‌توانید علاوه‌بر بیان اخبار به تحلیل آن‌ها نیز بپردازید. در سایت‌های آموزشی نیز اگر دانش با تجربه همراه شود، اطلاعات دست‌اول و اورجینال خواهد بود. کافئین یکی دیگر از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکس‌گذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود. با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای به‌روزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیل‌تر شد. طبق این الگوریتم، محتوای سایت‌هایی که به‌طورکلی به عنوان یک سایت پر از محتوای غیرمفید شناخته می‌شود، احتمال کمتری دارد که در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشد حتی اگر آن محتوا محتوای ارزشمندی باشد.

از‌این‌رو‌، در مقاله «E-A-T در سئو» به‌طور‌کامل این فاکتور تشخیص ارزشمندی محتوا را بررسی کرده‌ایم. از آن‌جایی که تجربه کاربری برای گوگل بسیار اهمیت دارد، با ایجاد helpful content می‌توان ابتدا رضایت مخاطب و سپس ربات‌های گوگل را نیز به‌دست آورد. شما می‌‌توانید با طرح چند سوال که در ادامه بررسی می‌کنیم، ارزشمندی محتوای سایت خود را بررسی کنید. بنابراین، این ترفند که در کنار محتواهای کاربرپسند، تعداد زیادی نیز محتوای غیرمرتبط با هدف کسب رتبه داشته باشیم، کارآمد نخواهد بود. به‌این‌ترتیب، صفحات مفید شما نیز تحت تاثیر صفحات غیرمفید شما قرار خواهند گرفت. گوگل استدلال می‌کند که حذف محتواهای غیرمفید به رتبه‌بندی محتواهای مفید شما نیز کمک می‌کند.

بنابراین در صورتی که این الگوریتم روی یک سایت تاثیر منفی بگذارد، تاثیر آن تا ماه ها ممکن است روی صفحات مختلف سایت باقی بماند. به همین دلیل برای برطرف شدن این مشکل و رفع تاثیر منفی این الگوریتم، کافی است تا محتوای جدید و با کیفیت تولید کنید. با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید با آخرین آپدیت الگوریتم helpful content گوگل آشنا شوید و درک بهتری از عملکرد گوگل پیدا کنید. این آپدیت به نوعی دنباله آپدیت Helpful Content بود و باعث میشد محتوای اسپم نیز از نتایج سرچ گوگل حذف شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، اغلب وبسایت هایی که با آپدیت محتوای مفید دچار افت و آسیب شدند، بعد از انتشار این آپدیت ضد اسپم گوگل نیز افت کردند!

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگر استفاده نمی‌شود. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. ما مشتاقانه منتظر رول اپ این توسعه هستیم تا پیدا کردن محتوای تولید شده توسط افراد و برای افراد واقعی در ماه‌های آینده آسان‌تر شود. با پیشرفت سریع در پردازش زبان طبیعی، مدل‌های زبان ماشین و بسیاری از تکنولوژی های دیگه، ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی در حال گسترش هستند. برتر آموز با هدف ایجاد مرجعی بسیار عالی برای علاقمندان به یادگیری ساخته شد، تا در یک فضایی بسیار منحصر به فرد شما بتوانید بهترین پکیج ها و دورهای آموزشی ایران را تهیه نمایید تا شروع برتر شدن شما از برتر آموز باشد. به جای انتشار اخبار و اطلاعات تایید نشده، بر صحت و اعتبار اطلاعات تمرکز کنید.

Hilltop به جای بررسی تمامی وب‌سایت‌ها، بر صفحات تخصصی (Expert Pages) تمرکز می‌کند. برای مثال، اگر یک وب‌سایت دانشگاهی به مقالات علمی لینک دهد، آن لینک‌ها در الگوریتم Hilltop به‌عنوان معیار اعتبار در نظر گرفته می‌شوند. با این به‌روزرسانی‌ها، گوگل تلاش می‌کند تا تجربه کاربری را بهبود بخشد و محتوای مفیدتر و باکیفیت‌تری را به کاربران ارائه دهد. برای موفقیت در سئو، تولید محتوای باکیفیت و مفید همچنان اهمیت بالایی دارد. گوگل الگوریتم های زیادی دارد که سایت ها را بر اساس آنها بررسی کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو تغییر می دهد.

برخی از صفحات شما محتوای بی‌کیفیت دارند و این موضوع می‌تواند روی رتبه و همچنین نرخ خزش سایت تاثیر جدی داشته باشد. در صورتی که عبارت ” “content pruningداخل سایت‌های مرجع و مهم بررسی کنید، متوجه خواهید شد که هرس محتوایی یک استراتژی بسیار مهم در سال 2024 و 2025 می‌‌باشد. چرا که گوگل نسبت به کلمه کلمه محتوای شما حساسیت نشان میدهد و برای آن ارزش قائل است. البته هرس محتوایی یک اصول ویژه دارد که در مقالات بعدی به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که هرس محتوایی همواره با افت رتبه همراه است و می‌تواند در کوتاه مدت روی رتبه شما تاثیر منفی داشته باشد.

بلکه باید به سوال کاربران خود پاسخ دهید و از شاخ و برگ دادن به محتوا خود داری کنید. در صورتی که قصد تبلیغات دوره آموزشی خود را دارید باید به صورت غیرمستقیم باشد، در غیر این صورت محتوای شما جذاب نیست. اگر محتوای شما قادر به رفع نیازهای کاربران و ارائه اطلاعات ارزشمند و منحصر به فرد باشد، در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهد گرفت. به این ترتیب، تمرکز بر تولید محتوای جامع و مفید باعث جذب بیشتر کاربران و بهبود رتبه در نتایج جستجو می‌شود. همان‌طور که بالاتر گفته شد، این الگوریتم همه محتواها در همه سایت‌ها بررسی می‌کند. این الگوریتم با دقت زیادی به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا سایت‌ها از این روش‌ها و سایر روش‌های مشابه استفاده کرده‌اند یا خیر و در صورت شناسایی، آن‌ها را جریمه می‌کند.

گوگل به‌طور ساده می‌گوید، اگر موضوعی را که نوشتن در مورد آن نیاز به تجربه دارد را تجربه نکرده‌اید، درباره‌اش ننویسید. این در حالی است که تاکنون، محتواهای بسیار زیادی توسط افراد ناآشنا به موضوع و تنها با هدف هدایت خواننده به لینک‌های قرار داده‌شده در محتوا، تولید می‌شدند. سئوکار، تولید کننده محتوا یا صاحب سایت، هر کسی که مسئولیت تولید محتوا را برعهده دارد حتماً می داند مطلبی که تولید کرده، چگونه است. بنابراین اگر نیاز به بازبینی و اصلاح دارد، بهتر است هرچه سریعتر اینکار انجام شود. همچنین در زمان تولید محتوای جدید هم، تمام نکات سئو و تجربه کاربری لحاظ گردد.

اما گوگل با معرفی الگوریتم‌های مختلف از جمله Helpful Content، به دنبال ایجاد یک تجربه جستجوی بهتر برای کاربران است و می‌خواهد وب‌سایت‌هایی را که محتوای ارزشمند تولید می‌کنند، پاداش دهد. الگوریتم helpful content یکی از جدیدترین و مهم ترین به روز رسانی های گوگل است که برای شناسایی و پاداش دادن به محتوای مفید و باکیفیت برای کاربران طراحی شده است. به عبارت ساده گوگل قصد دارد با الگوریتم helpful content ، محتوایی را در نتایج جستجو ارتقا دهد که واقعاً به سؤالات کاربران پاسخ دهد و ارزش افزوده ایجاد کند. به روز رسانی الگوریتم محتوای مفید گوگل یک سیگنال رتبه بندی است که به طور خاص محتواهایی را هدف قرار می دهد که به نظر می رسد با هدف کسب رتبه در موتورهای جستجو تولید شده اند نه برای پاسخگویی به کاربران. به گفته گوگل هدف این به روز رسانی الگوریتم کمک به جستجوگران برای یافتن محتوای با کیفیت بالا است. یکی از نکات بسیار مهم که در چند آپدیت از الگوریتم helpful content گوگل مطرح شده است، هرس محتوایی است.

الگوریتم Helpful Content گوگل یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو است. این الگوریتم به صورت خودکار، محتوای وب را بررسی می کند و بر اساس کیفیت، اعتبار، ارزش و مفید بودن آن برای کاربران، به سایت امتیاز می دهد. همیشه روش‌هایی برای دور زدن الگوریتم های گوگل در جهت کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو به کار گرفته می‌شود. به گفته گوگل، الگوریتم محتوای مفید در حال حاضر فقط برای محتوای تولید شده به زبان انگلیسی قابل استفاده است. با این حال، مسلم است که این الگوریتم در نهایت زبان های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در این صورت همه معیار‌های ارزشمندی الگوریتم helpful content زیر سوال خواهد رفت. در سند ارائه‌شده در سایت developers، راه تشخیص Helpful Content از دید گوگل با چند سوال امکان‌پذیر است. در واقع گوگل با ایجاد این الگوریتم، به‌جای ایجاد راهی برای رسیدن به صدر نتایج جستجو سایت‌ها به‌دنبال یافتن محتواهای ارزشمند برای کاربران است. حتما خودتان نیز با محتواهایی برخورد کرده‌اید که در عنوانشان، وعده پاسخ‌گویی به سوالی را می‌دهند که اساسا پاسخ مشخصی ندارد. این وقایع هم برای کاربر و هم برای الگوریتم محتوای مفید به عنوان اسپم در نظر گرفته می‌شود و موجب جریمه‌ی سایت می‌گردد.

این دسته بندی مثل Manual action نیست و به صورت دستی اعمال نمیشود و گوگل هم به شما اطلاعات جزئی تری نمیدهد. گوگل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تشخیص محتوای مفید استفاده می‌کند. این الگوریتم به دنبال سیگنال‌هایی مانند عمق و جامعیت محتوا، ارزش افزوئه برای کاربر، اصالت محتوا، تجربه کاربری و … است. در واقع برای تولید محتوای ارزشمند، همان‌طورکه در کارگاه آموزش تولید محتوا نیز آورده شده است، باید از منابع معتبر برای نگارش مطلبی یکتا و درعین‌حال جامع استفاده کرد. یعنی کپی منابع، از دید الگوریتم helpful content گوگل ارزشی برای کاربر نخواهد داشت. برای اینکه بفهمید محتوایی مفید است یا خیر؛ باید خود را جای کاربر تصور کنید.

این الگوریتم که با استفاده از یادگیری ماشینی و یک طبقه‌بندی‌کننده کار می‌کند، محتواهای غیرمفید، تکراری، بازنویسی‌شده، بسیار طولانی و غیرجذاب را شناسایی می‌کند. بااین‌حال، تاثیر یافتن چنین محتوایی توسط گوگل بر رتبه کل سایت اعمال خواهد شد. در قدم بعدی اگر نرخ کلیک صفحه‌ای بالا ست اما محتوای آن با موضوع صفحه همخوانی ندارد، باید با تغییر محتوا صفحه را بهینه کرد. در تولید محتوای جدید حتما نکات مربوط به سئو و دیگر الگوریتم‌های رتبه‌دهی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن را در نظر داشته باشید؛ اما بیش‌ازحد مطلب را سئو نکنید. الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که این موتور جستجو برای جریمه کردن وب‌سایت‌های متخلف و همچنین نحوه‌ی امتیازدهی به وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که اکثر این الگوریتم‌ها، تشویقی نیستند؛ بلکه اگر آن‌ها را رعایت نکنید، با کاهش رتبه‌ در گوگل مواجه می‌شوید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری