Diia – اوکراین دولت دیجیتال پیشرو در جهان را در میانه جنگ پیاده می کند. بهانه ما چیست؟


اوکراین موفق شده است مجموعه ای شگفت آور جامع از خدمات دولتی دیجیتال را با 70 سرویس عمومی کلیدی در دسترس، نیمی از جمعیت بزرگسال شرکت کننده و هدف دیجیتالی کردن تمام خدمات دولتی تا سال 2024 اجرا کند – علیرغم اینکه این کشور برای موجودیت خود می جنگد. در جنگ با روسیه

این دستاورد قابل توجه به جلسه ویژه شورای استراتژی CIO، گروهی از مدیران ارشد فناوری اطلاعات کانادا و رهبران صنعت ارائه شد.

سناتور کالین دیکن این رویداد اختصاصی را با معرفی مستیسلاو بانیک، مدیر اداره توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت تحول دیجیتال اوکراین افتتاح کرد. Banik از طریق پیوند زوم از اوکراین ظاهر شد. فیلم ضبط شده ارائه را می توانید در این لینک مشاهده کنید.

به گفته سناتور دیکن، یکی از اولین اقدامات ولودیمیر زلنسکی به عنوان رئیس جمهور، بلافاصله پس از انتخابات، تأسیس وزارت تحول دیجیتال با هدف صریح “ساخت راحت ترین کشور در جهان” و نه فقط دیجیتالی کردن خدمات بود. اما برای ساده کردن آنها و ابداع مجدد نحوه ارائه آنها.

مطالعه موردی

Deacon متعاقبا یک مطالعه موردی جامع منتشر کرده است که از طریق این لینک قابل دانلود است.

تعهد شدیدی که Zelenskyy به این ابتکار دارد در نام اپلیکیشن موبایلی که مرکز و نماد ارائه خدمات دولتی است، نشان داده می شود. نام آن Diia است که در زبان اوکراینی به معنای “عمل” است. به درستی، این یک مخفف نیز است، که در ترجمه آزاد به معنای “ملاقات با دولت” است.

به گفته بانیک، تعهد شخصی زلنسکی “اراده سیاسی” را فراهم کرد که موفقیت این پروژه را حتی در بحبوحه جنگ فراهم کرد.

او توضیح داد که دولت اوکراین، مشابه دولت فدرال ما، دارای وزارتخانه های بسیاری است که می توانند و می توانند در برابر تغییرات عظیمی که این پروژه نشان می دهد مقاومت کنند. تیمی که مسئولیت طراحی و پیاده‌سازی را بر عهده داشت عمدتاً از متخصصان فناوری تشکیل شده بود که – و بانیک خود را با لبخندی خنده‌دار – “واقعاً از سیاست نمی‌فهمیدند.”

جهان به زلنسکی به‌عنوان یک تاکتیک‌دان درخشان در زمان جنگ می‌دید، اما به گفته بانیک، او در سیاست‌های دولتی نیز استاد است.

زلنسکی یک افسر ارشد تحول دیجیتال را منصوب کرد و اطمینان حاصل کرد که هر وزارتخانه موقعیتی مشابه در سطح معاون وزیر در کانادا دارد – یک موقعیت دولتی بسیار قدرتمند. این پیامی را برای روسای تمام ادارات دولتی ارسال کرد.

او همچنین پیام روشنی را به تیم طراحی و اجرا ارسال کرد که وظیفه ستاد تحول دیجیتال “ایجاد یک پیروزی برای رئیس بخش دولتی” است.

به گفته بانیک، رئیس یک بخش، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر سیاسی شخصیتی قدرتمند، سوگند خورد که “هرگز پاسپورت دیجیتالی وجود نخواهد داشت.” ماه‌ها بعد، او در یک کنفرانس مطبوعاتی برای اولین قدم‌های موفق بخش خود به سمت پاسپورت دیجیتال تعظیم کرد.

این تیم باورنکردنی با استفاده از همه چیز، از متقاعد کردن گرفته تا آنچه ممکن است به عنوان شرمساری در رسانه های اجتماعی ببینیم، موانع پس از گذر از یکدیگر حذف شده است.

تیم تکالیف خود را انجام داد. آن‌ها شرکت‌های برتری را شناسایی کردند که می‌بایست از امضای دیجیتال و اسنادی برای ارائه حجم بحرانی استفاده کنند. هنگامی که رئیس یکی از بانک‌های بزرگ اظهار داشت که بانکش از این امر پشتیبانی نمی‌کند، آنها اشاره کردند که احتمالاً هزاران یا حتی صدها هزار مشتری که با موفقیت از برنامه Diia استفاده می‌کنند، باید این راحتی را کنار بگذارند یا به دیگری نقل مکان کنند. بانک

با نیمی از جمعیت بزرگسال اوکراین، توانایی یک شرکت برای مقاومت در برابر پذیرش به میزان زیادی کاهش یافت.

حتما بخوانید:
امنیت سایبری امروز ، 2 ژوئن 2021 - نصب به روزرسانی های امنیتی را به تأخیر نیندازید

اوکراین همچنین قانونی را تصویب کرد که امتناع از پذیرش اسناد دیجیتال غیرقانونی است. برای هر شرکتی که باز هم امتناع می‌کرد یا مقاومت می‌کرد، از رسانه‌های اجتماعی برای شرمساری آن‌ها استفاده می‌شد و ویدیوهایی از مشتریان ناراضی در اوکراین پخش می‌شد. به گفته بالیک، تأثیر رسانه های اجتماعی بسیار زیاد بود.

حمایت مردم برای موفقیت اجرا بسیار مهم بود، اما به خوبی به دست آمد. این تیم فقط یک پورتال و یک اپلیکیشن طراحی نکردند، بلکه خدمات دولتی را دوباره طراحی کردند و آن‌ها را ساده‌تر کردند تا راحت‌تر شوند. آنها فقط گذرنامه را دیجیتالی نکردند، بلکه به دنبال “اختراع مجدد مفهوم گذرنامه” بودند. در مثالی دیگر، بالیک اشاره کرد که فرمی که دارای 58 فیلد بود به یک فیلد با 10 فیلد کاهش یافت. حتی پس از آن، آنها به حرکت خود ادامه دادند تا فرآیند را بدون اصطکاک، با هدف کاهش بیشتر ورودی، ادامه دهند.

حتی قبل از شروع توسعه برنامه، آنها مشاوره و ارتباط قابل توجهی با همه سهامداران داشتند. این ارتباط با ایجاد پورتال و برنامه به پایان نرسید. یک مؤلفه آموزشی بزرگ مبتنی بر ویدیو وجود دارد که برای هر کسی که سعی در یادگیری استفاده از هر یک از خدمات دولتی دیجیتال دارد، پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان تست کارآموزان را فراهم می کند و آموزش آنقدر موفقیت آمیز است که کارفرمایان آینده نگر می خواهند نتایج آزمون ثابت کند که داوطلبان از نظر خدمات دیجیتال شایستگی دارند.

برای تشویق استفاده، برنامه Diia همچنین اجازه پخش زنده کانال های تلویزیونی، از جمله مسابقه بزرگ یوروویژن را که یک گروه موسیقی اوکراینی را در آن حضور داشت، داد.

در حالی که این ممکن است از نظر طراحی غیر ضروری به نظر برسد، نه تنها محبوب بود، بلکه پیش بینی هم بود. با حمله روس ها به سایت های رسانه ای، دولت ارتباط دو طرفه مردمی با مردم داشت. دولت نه تنها می‌توانست پیام خود را منتقل کند، بلکه می‌توانست با شهروندان مشورت کند. به گفته بانیک، آنها بین یک تا دو میلیون پاسخ به نظرسنجی ها یا درخواست های دیگر برای نظرات و مشاوره شهروندان دریافت می کنند.

امنیت و حریم خصوصی بزرگترین موانع درک شده برای شناسه دیجیتال و دولت دیجیتال هستند. این برنامه و پورتال برای جلب نظر کاربران با ارائه حفاظت بهتر نسبت به اسناد فیزیکی طراحی شده اند.

بدون اعتماد به ابر یا دستگاه، امضای دیجیتال به دو قسمت تقسیم می‌شود، نیمی از آن در فضای ذخیره‌سازی ابری دولت و نیمی دیگر در دستگاه شهروندان نگهداری می‌شود. وقتی هویت تایید شد، امضا جمع می شود.

حتی زمانی که اسناد فراخوانی می شوند، در برنامه ذخیره نمی شوند. اطلاعات مربوطه از اداره ثبت دولتی درخواست می شود و در صورت نیاز مدرک ارائه می شود. اما چه امضا باشد چه کد، چه کد QR، چه بارکد یا کلید شماره برای خدمات مالی، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر سه دقیقه یکبار تازه‌سازی می‌شوند و کپی کردن آن‌ها با عکس یا موارد تکراری دیگر برای کسی غیرممکن می‌شود. .

محبوبیت برنامه و خدمات تولید شده آنچه را که امضای دیجیتال باید انجام دهد را برآورده می کند – سطوح بهتری از حریم خصوصی و امنیت را ارائه می دهد. امروزه، این برنامه می تواند برای ورود به سیستم یا دسترسی به خدمات به جای ارائه دهندگان ورود به سیستم سنتی – فیس بوک، گوگل یا سایر خدمات استفاده شود. این تضمین می کند که دانش از آنچه یک شهروند به آن دسترسی دارد بین اداره دولتی و شهروند باقی می ماند. لازم نیست شخص ثالثی را درگیر کند که ممکن است از آن اطلاعات کسب درآمد کند یا آن را به طور ناامن ذخیره کند.

حتما بخوانید:
پودر اروزیل چیست و چه کاربردی دارد؟

درس های آموخته شده

ما در کانادا چه چیزی می توانیم از اوکراین بیاموزیم؟ امیدواریم که ما در حال یادگیری هستیم و نشانه هایی وجود دارد که دولت ها در همه بخش ها رویکرد جدیدی را برای ابتکارات دولت الکترونیک اتخاذ می کنند. ما به جلو می رویم، اما آیا به اندازه کافی جسورانه و با سرعت کافی حرکت کرده ایم؟

این ایده که شما نیاز به ساده سازی فرآیند قبل از ایجاد یک پورتال یا برنامه آنلاین بسیار مهم است. اگر هدف ما صرفاً قرار دادن یک سرویس آنلاین نبود، بلکه تبدیل آن به “راحت ترین سرویس” بود، به همه ما خدمت می کردیم. مانند اوکراین، باید به فکر بازآفرینی چیزهایی باشیم که بدیهی می دانیم تا آنها را مؤثرتر کنیم.

داشتن اراده سیاسی غلبه بر مقاومت در برابر تغییر توسط حتی قدرتمندترین ها چیزی است که می توانیم یاد بگیریم. دولت‌ها به‌طور سنتی دلایل زیادی برای ساده‌سازی یک فرآیند پیدا کرده‌اند. آنچه کووید به ما آموخت این بود که کارهایی که «نمی‌توانستیم انجام دهیم»، اگر اراده انجام آن را داشتیم، می‌توانستیم انجام دهیم.

امنیت نمی تواند بهانه ای برای انفعال باشد. ما نیاز به راه حل های خلاقانه برای افزایش امنیت بدون از دست دادن راحتی داریم.

آسان کنید و آن را سرگرم کننده کنید. داشتن فینال‌های یوروویژن در پورتال دولتی سرگرمی بود، اما به ایجاد پایگاه کاربران بزرگی کمک کرد که نه فقط درگیر بودند، بلکه طرفداران هم بودند.

نترس استفاده از تعداد زیادی از شرکت کنندگان و قدرت های قانونگذاری اطمینان حاصل شود که شرکت ها و ذینفعان برنامه و استانداردها را می پذیرند تا ارزش و راحتی بیشتری به شهروندان داده شود.

فرصتی برای به اشتراک گذاشتن و رهبری

آزمایش دولت دیجیتال اوکراین به قدری موفقیت آمیز بوده است که حتی استونی – پیشگام جهان از نظر دولت دیجیتال – به دنبال اتخاذ مدل اوکراینی برای خدمات دیجیتال خود بوده است.

اوکراین بیش از حد مایل به اشتراک گذاری اطلاعات و حتی کد منبع خود با دولت ها و نهادهای استاندارد مانند شورای استراتژی CIO بوده است. اوکراین با ارائه به اشتراک گذاشتن تجربیات خود به شهروندان خود و شهروندان کشورهای سراسر جهان کمک می کند. آنها تجربه و حتی طراحی خود را به ما ارائه می دهند – اگر مایل باشیم و بتوانیم چنین هدیه ای را از این ملت محاصره شده بپذیریم که ثابت کرده است شما می توانید حکومت دیجیتال را حتی در زمان جنگ انجام دهید.

اما اشتراک گذاری تنها زمانی مؤثر است که چارچوب ها و استانداردهای مشترکی داشته باشیم که به ما امکان می دهد نوآوری های خود را به اشتراک بگذاریم. با استانداردها، می‌توانیم با آگاهی از اینکه آنچه را که توسعه می‌دهیم می‌توان به طور گسترده به اشتراک گذاشت و استفاده کرد، نوآوری کنیم. توسعه استانداردها مکانی است که کانادا می تواند واقعاً دولت دیجیتال خود را پیش ببرد.

شورای استراتژی CIO یک وسیله راهبردی برای این نوع رهبری است. این فقط یک انجمن ملی برای بحث نیست، بلکه استانداردهای مورد استفاده در کانادا و در سراسر جهان را توسعه می دهد. همچنین نقش استراتژیک مکمل را برای تبدیل شدن به یک نهاد معتبر مسئول صدور گواهینامه برای سازمان‌های پیشرو که استانداردهای ملی شناخته‌شده برای حاکمیت دیجیتال را برآورده می‌کنند، دنبال می‌کند. اگر بتوانیم از گروه هایی مانند این اهرم استفاده کنیم و به گرد هم آوردن همه بازیگران برای یافتن زمینه های مشترک ادامه دهیم، ما نیز می توانیم به شهروندان خود و در صحنه جهانی کمک کنیم.


منبع: night-sky.ir

دیدگاهتان را بنویسید