وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) و هشت ایالت ایالات متحده از گوگل به اتهام انحصار تبلیغات آنلاین شکایت کردند.
این شکایت که روز سهشنبه در ویرجینیا ثبت شد، ادعا میکند که گوگل فناوریهای کلیدی تبلیغات دیجیتال را در انحصار خود درآورده است که در مجموع به آن «پشته فناوری تبلیغات» میگویند، که ناشران وبسایت برای فروش آگهیها به آن وابسته هستند و تبلیغکنندگان برای خرید تبلیغات و دستیابی به مشتریان بالقوه به آن تکیه میکنند.
ایالت ها در بیانیه ای ادعا می کنند که گوگل متعلق به Alphabet Inc است و اکنون ابزار دیجیتالی را کنترل می کند که تقریباً هر ناشر اصلی وب سایت از آن برای فروش تبلیغات در وب سایت های خود (سرور تبلیغات ناشر) استفاده می کند. این ابزار غالب تبلیغکننده را کنترل میکند که به میلیونها تبلیغکننده بزرگ و کوچک کمک میکند تا موجودی آگهی را بخرند (شبکه تبلیغات آگهیدهنده)، و بزرگترین مبادله تبلیغاتی (تبادل تبلیغات) را کنترل میکند، فناوریای که حراجهای بلادرنگ را اجرا میکند تا خریداران و فروشندگان آنلاین را مطابقت دهد. تبلیغات.
ناشران وب سایت از ابزارهای فناوری تبلیغات برای تولید درآمد تبلیغاتی استفاده می کنند که از ایجاد و نگهداری یک وب باز پر جنب و جوش پشتیبانی می کند و دسترسی بی سابقه ای به ایده ها، بیان هنری، اطلاعات، کالاها و خدمات برای عموم فراهم می کند. وزارت دادگستری و دادستان های کل ایالت از طریق این دعوای انحصاری به دنبال بازگرداندن رقابت در این بازارهای مهم و کسب تسهیلات عادلانه و پولی از طرف مردم آمریکا هستند.
در این دعوی ادعا شده است که در 15 سال گذشته، گوگل درگیر رفتارهای ضدرقابتی و انحصاری بوده است که شامل خنثی کردن یا حذف رقبای فناوری تبلیغات از طریق اکتساب، اعمال سلطه خود در بازارهای تبلیغات دیجیتال برای مجبور کردن ناشران و تبلیغکنندگان بیشتر به استفاده از محصولاتش بوده است. ، و ناتوانی در استفاده از محصولات رقیب. دولتها در این خبر گفتند: «با انجام این کار، گوگل تسلط خود را در ابزارهای متکی بر ناشران وبسایت و تبلیغکنندگان آنلاین و همچنین صرافی تبلیغات دیجیتالی که حراجهای تبلیغاتی را اجرا میکند، تثبیت کرد».
دولتها به دنبال تسکین عادلانه از طرف مردم آمریکا و همچنین خسارات سه برابری برای خسارات متحمل شده توسط سازمانهای دولتی فدرال هستند که برای تبلیغات نمایش وب بیش از حد پرداخت کردهاند.
در پاسخ، دن تیلور، معاون تبلیغات گوگل، شکایت کرد که وزارت دادگستری در حال دو برابر کردن یک استدلال ناقص است که نوآوری را کند می کند، هزینه های تبلیغات را افزایش می دهد و رشد هزاران کسب و کار کوچک و ناشر را دشوارتر می کند. ما میخواهیم دو خریدی را که 12 سال پیش (AdMeld) و 15 سال پیش (DoubleClick) توسط تنظیمکنندههای ایالات متحده بررسی شدهاند، بازبینی کنیم.
“در تلاش برای معکوس کردن این دو خرید، DOJ تلاش می کند تا تاریخ را به هزینه ناشران، تبلیغ کنندگان و کاربران اینترنت بازنویسی کند. هر دوی این خریدها ما را قادر ساختند تا سرمایه گذاری زیادی در توسعه فناوری های تبلیغاتی جدید و نوآورانه داشته باشیم. این معاملات توسط رگولاتورها، از جمله توسط وزارت دادگستری بررسی شد و اجازه ادامه یافتن داده شد. از آن زمان، رقابت در این بخش تنها افزایش یافته است.»
بیانیه مطبوعاتی DOJ شامل این تصویر است که توضیح می دهد چگونه گوگل ظاهراً بر خرید و فروش تبلیغات آنلاین تسلط دارد:
ایالت ها ادعا می کنند که رفتار ضدرقابتی گوگل شامل موارد زیر است:
- جذب رقبا: مشارکت در الگوی خرید برای به دست آوردن کنترل بر ابزارهای کلیدی تبلیغات دیجیتال که توسط ناشران وب سایت برای فروش فضای تبلیغاتی استفاده می شود.
- پذیرش اجباری ابزارهای گوگل: قفل کردن ناشران وبسایت به ابزارهای تازه بهدستآمدهاش با محدود کردن تقاضای منحصربهفرد و ضروری تبلیغکننده آن به تبادل آگهیاش، و به نوبه خود، مشروط کردن دسترسی بلادرنگ مؤثر به تبادل آگهیاش با استفاده از سرور آگهی ناشر آن؛
- تحریف رقابت حراج: محدود کردن مناقصه بیدرنگ موجودی ناشر به مبادله تبلیغاتی آن، و ممانعت از توانایی صرافیهای تبلیغاتی رقیب برای رقابت با همان شرایطی که صرافی تبلیغات Google انجام میدهد. و
- دستکاری حراج: دستکاری مکانیک حراج در چندین محصول خود برای مصون نگه داشتن گوگل از رقابت، محروم کردن رقبا از مقیاس و توقف ظهور فناوری های رقیب.
مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، گفت: «شکایت امروز ادعا میکند که گوگل از رفتارهای ضدرقابتی، انحصاری و غیرقانونی برای از بین بردن یا کاهش شدید هرگونه تهدیدی بر تسلط خود بر فناوریهای تبلیغات دیجیتال استفاده کرده است.» “بدون توجه به صنعت و بدون توجه به شرکت، وزارت دادگستری به شدت قوانین ضد انحصار ما را برای حمایت از مصرف کنندگان، محافظت از رقابت، و تضمین انصاف اقتصادی و فرصت برای همه اجرا خواهد کرد.”
این دومین شکایت ضد تراست دولت آمریکا علیه گوگل است. در سال 2020، وزارت دادگستری یک شکایت ضد انحصار مدنی علیه گوگل به دلیل انحصار تبلیغات جستجو و جستجو، که بازارهای متفاوتی از بازارهای فناوری تبلیغات دیجیتال هستند، تنظیم کرد. این شکایت قرار است در ماه سپتامبر محاکمه شود.
به گفته پولیتیکو، گوگل صاحب بسیاری از پرکاربردترین ابزارهایی است که تبلیغکنندگان برای قرار دادن تبلیغات در وبسایتها و ناشران برای فروش فضا از آنها استفاده میکنند. همچنین مالک AdX است، یکی از پرکاربردترین صرافیها که با آگهیدهندگان و ناشران در حراجهای خودکار که در چند میلیثانیه برای بارگذاری یک صفحه وب انجام میشود، مطابقت دارد.
دعوای تبلیغاتی ضد انحصار که امروز راه اندازی شد، مشابه پرونده ای است که در سال 2020 توسط ایالت تگزاس و سایر ایالت ها علیه گوگل مطرح شد. برخی از بخش های پرونده تحت رهبری تگزاس سال گذشته توسط یک قاضی فدرال در منهتن رد شد، اما بسیاری از پرونده ها همچنان ادامه دارد. پولتیکو می گوید.
اتاق پیشرفت، یک گروه آمریکایی که توسط صنعت فناوری حمایت می شود، بیانیه ای را منتشر کرد که در آن اقدام امروز وزارت دادگستری را اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: «دعوای قضایی آینده در حالی صورت میگیرد که سهم گوگل در صنعت فناوری تبلیغات کاهش مییابد و بادهای معکوس اقتصادی صنعت فناوری و تبلیغات را تحت تأثیر قرار میدهد».
مدیر اجرایی Chamber of Progress گفت: “سهم بازار تبلیغات آنلاین گوگل اکنون به پایین ترین حد خود رسیده است و 12000 کارمند خود را در بحبوحه بازار تبلیغات رو به افول اخراج کرد – بنابراین به نظر می رسد این پرونده DOJ با واقعیت اقتصادی ارتباط نداشته باشد.” آدام کوواچویچ. از آنجایی که بخش فناوری و صنعت تبلیغات شغل خود را از دست داده اند، دولت بایدن باید به دنبال راه هایی برای حمایت از این بخش ها باشد نه اینکه آنچه را که باقی مانده است تضعیف کند.»
منبع: night-sky.ir