پمپ تزریق ثانویه هوا (Secondary Air-Injection Pump) یا پمپ هوا و یا اسماگ پمپ. با حضور کاتالیزور پمپ اسماگ به خروجی دومی نیز مجهز شد. با پیدایش مبدلهای کاتالیتی (Catalytic Convertor) یا همان کاتالیزور. از این رو تزریق هوا همچنان باعث اکسیداسیون و تکمیل فرایند سوخت خروجی نیمسوز و یا خامسوخته شده پیشرانه میشود. این هوای خنک با ورود به منیفولد دود در ترکیب با خروجی داغ و نیمسوز شده پیشرانه دچار واکنش اکسیداسیون یا سوختن ثانویه میشود. در دقایق اولیه استارت پیشرانه هوای تولیدی پمپ به ابتدای منیفولد دود تزریق شده تا از خامسوزی جلوگیری کند. سوخت به میزان استاندارد تبخیر نشده و پیشرانه بهصورت بهینه سوخت را مصرف نمیکند. خودروهای آمریکایی که بهصورت رسمی و دوران پیش از انقلاب به کشور وارد شدند. پیشرانههای درونسوز تا پیش از رسیدن به دمای ایدهآل بهصورت ناخواسته دچار وضعیت خامسوزی هستند. بهصورت کلی تا زمانی که دمای محفظه احتراق و کل پیشرانه به درجه ایدهآل نرسد.

پژو پارس ELX میتواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد. هیوندای آوانته از تولیدات خودروسازی راین، زمانی به عنوان مهم ترین رقیب زانتیا و323 محسوب می شد و هنوز هم افراد خاصی که به دنبال خرید ماشین های صفر کیلومتر نیستند و ریسک خرید ماشین دست دوم را قبول می کنند را به طرف خود جلب می کند. سختگیریهای شدیدتر دولت فدرال مبنی بر کاهش میزان آلایندگی پیشرانههای قدرتمند و حجیم شرکتهای خودروسازی. تا فکری به حال خودروهای قدرتمند اسپرت، لوکس و شاسیبلند خود بکنند. اما برای لمس قدرت واقعی توسان، باید آن را به دورهای بالا برد تا هماهنگی جعبه دنده ۴سرعته تیپ ترونیک آن با پیشرانه بیشتر احساس شود. اما در کنار لذت بردن از ویژگی های مثبت اش، باید هزینه استهلاک بالا و ایمنی پایین را نیز به جان بخرید.

با توجه به تخصصی بودن تعمیر موتور این خودروها خرابی های موتور آن معمولا هزینه بالایی دارد و تعمیرکاران بابت تعمیر آن اجرت خوبی می گیرند. به علت داشتن هزینه های زیاد، از طرح ۱۶ سوپاپ شدن این موتور صرف نظر شده است. بازار کار خوب تعمیر موتور این خودورها باعث شده تا آموزشگاه فنی برق دوره آموزش تعمیر موتور زانتیا و 206 تیپ 5 را زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار کند. ورود زانتیا در اوایل دهه ۸۰ هجری شمسی به بازار فوق العاده تشنه، محدود و بدون تنوع کشور یک اتفاق بسیار خوب برای علاقه مندان به خودرو بود. با سلام زانتیـا مدل۸۸برج هشت هفت سال تخفیف بیمـه موتور بدون یک زره نقص زیرپا عالی … ردیف بالایی چراغهای عقب در ELX های تیره رنگ با سایه تیره و در ELX هایی با رنگ بدنه روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس سال و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ میباشد. ایموبلایزر هم برای مدل 28409 ارائه نمی شود اما در عوض رینگ های 15 اینچی ELX آلومینیومی هستند که کمی سواری و نمای آن را اسپرت تر جلوه می دهند. همچنین دسته موتور ها به علت همکاری و توازنی که با هم دارند در صورت نو بودن تمام دسته موتور ها شما خودرویی نرم و کم صدا تر خواهید داشت.

از سوی دیگر، آوانته به عنوان رقیبی مدرن تر و ایمن تر در مقابل زانتیا قرار دارد. کیفیت ساخت کابین آوانته برتری خاصی نسبت به زانتیا ندارد و تقریبا هر دو خودرو از این نظر در یک سطح قرار می گیرند. ولی از آن سو، از نظر گیربکس، تنوع بیشتری نسبت به زانتیا داشت. طراحی داخلی این خودرو نیز تمرکزی بر روی خلاقیت نداشته و بیشتر به استفاده از امکانات لوکس در آن زمان فکر کرده است؛ هر چند نمی توان ایراد زیادی به طراحی داخلی این خودرو گرفت و باید نمره قابل قبولی را به طراحی داخلی سیتروئن زانتیا داد. کیان باتری در وضعیت فعلی به هیچ عنوان استفاده از باتری های خارجی را توصیه نمی نماید. پارس کلاس ۱۶ همان پارس کلاس ۱۳ می باشد با این تفاوت که رینگ های آن از حالت آلومینیومی اسپرت ۱۵ اینچی به فولادی ۱۴ اینچی تبدیل شده اند. پژو پارس اتوماتیک فول تا قبل از رونمایی از دنا لوکس ترین و گران ترین ماشین تولیدی ایرانخودرو بود. این خودرو دارای سیستم پایداری اتومبیل بود .

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.